تامین انرژی مورد نیاز جوامع صنعتی امروز، از حیاتی ترین فعالیت‌های لازم است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. شریان اصلی تامین انرژی زندگی بشر در عصر حاضر و اعصار آینده از طریق نیروگاه‌های تولید توان الکتریکی در جریان است. محدودیت منابع انرژی استفاده شده در این نیروگاه‏ها و نیز لزوم آلایندگی کمتر محیط زیست انسان و سایر جانداران، تلاش دائمی برای استفاده بهینه از سوخت را توجیه پذیر می‌کند. از جمله معدود راهکارهای اساسی بهبود عملکرد سیکل نیروگاه ها، اصلاح ساختار چرخه ترمودینامیکی است. از برجسته ترین ابداعات نوین در زمینه اصلاح ساختار سیکل‏های ترمودینامیکی، استفاده از پتانسیل جریان غیر دائمی درون ویو روتور است. در این پایان نامه، از نرم افزارمنبع باز OpenFOAM برای مدل سازی عددی جریان غیر دائمی تراکم پذیر درون ویو روتور، با حل معادلات نویر استوکس و مدل‏های توربولانسی مناسب استفاده می‏شود. نتایج حاصله پس از همگرایی مورد بررسی قرار گرفته، در صورت لزوم، با اجرای اصلاحات مناسب در هندسه، حل جریان تکرار می‌شود. در انتها، میزان تاثیر ویو روتور در سیکل نمونه ساده توربین گاز بر خصوصیات جریان خروجی و پارامترهای عملکردی سیکل بررسی شده است. همچنین برنامه ای در نرم افزار EES برای بررسی حل تحلیلی جریان ویو روتور نوشته شده است. در پایان نامه حاضر، با به کار بردن ویو روتور در چرخه توربین گاز، بازده و کار ویژه چرخه، افزایش نسبی ۳۷٪ و مصرف ویژه سوخت به میزان ۲۷٪ کاهش داشته است.

واژگان کلیدی: ویو روتور، امواج فشاری،امواج انبساطی، توربین گاز، بهینه سازی سیکل ترمودینامیکی

 متن کامل در سایت تخصصی دانلود پایان نامه های کارشناسی ارشد  :www.arshadha.ir