پایان نامه

عنوان پایان نامه : تحلیل روش شناختی جواهرالتفسیر

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

یکی از کسانی که گسترده این بحث را مطرح کرده دکتر جواد عباسی مصحح و محقق جواهر التفسیراست، ایشان با وجود اینکه سخن علامه شعرانی در تصحیح روضه الشهداء را نقل می­کندکه: «دانستن مذهب مردم، فایده­ی معقول ندارد …» اما آگاهی از مذهب کاشفی را در تصحیح متن جواهر التفسیر لازم دانسته است(کاشفی، 1379ه.ش، ص 83 ، مقدمه­ی مصحح).

باید گفت آگاهی از این موضوع برای فهم روش تفسیری مفسر نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است زیرا یکی از روش­های تفسیر قرآن، تفسیر مأثور و روایی است و در تفاسیر شیعه معمولاً روش کار چنین است که علاوه بر روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) از احادیث اهل بیت(علیهم السلام) هم استفاده می­شود، ممکن است از سخنان صحابه­ی مورد اعتماد نیز استفاده شود اما چون شیعه آن­ها را معصوم از خطا نمی­داند در علم حدیث شرایط و ضوابطی برای پذیرفتن سخنانشان قرار می­دهد، در تفاسیر اهل سنت غالباً روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و سخنان صحابه­ی آن حضرت مورد مورد استناد قرار می­گیرد، مگر در مواردی بسیار اندک از روایات اهل بیت(علیه السلام) بهره گرفته شود، بنابر این به طور معمول مفسری که شیعه نباشد، آنچنان که روش شیعیان است، از سخنان ائمه(علیهم السلام) استفاده نمی­کند.

کاشفی در جواهر التفسیر روایات فراوانی می­آورد که بیشتر از حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) و یا صحابه­ی ایشان و گاه از تابعین نقل شده­اند. در این تفسیر از احادیث اهل بیت(علیهم السلام) جز نمونه­های اندکی از سخنان امام علی(علیه السلام)، (کاشفی،1379ه.ش، صص 126، 166، 182، 278) و در برخی موارد روایاتی از امام صادق(علیه السلام)، (همان، صص 278، 700، 860) به چشم نمی­خورد که این مقدار کاربرد ، روش و روند کار شیعه را نمی­رساند.