پایان نامه

عنوان پایان نامه :  تبیین نقش تعادل طبایع اربعه در تعالی اخلاق با نظر به روایات معصومین علیه السلام و حکمای اسلامی

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

بنا ندارم تا هر چه روایت شده را نقل نمایم، بلکه فقط آن روایاتى را نقل مى‏کنم که آنها را صحیح و معتبر مى‏دانم و به آن فتوا مى‏دهم و عقیده دارم که میان من و خداوند حجت است‏. این کتاب یکی روایت چهاردهم: درمان غلبه بلغم در روایت امیرالمؤنین(ع)

امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: سه چیز حافظه را زیاد می­کند و بلغم را از بین می­برد قرأت قرآن و عسل و کندر.[1] [2]

جز این است؟ امام صادق علیه السّلام فرمود تو پندارى که من از کتابهاى طب این دستورات را فرا گرفته‏ام؟ عرض‏ کرد: آرى فرمود: نه بخدا فرا نگرفته‏ام مگر از خداى سبحان‏ و… .[3]

1-1-1- روایت پانزدهم: درمان معنوی غلبه طبایع اربعه و حرز ابودجانه

از جمله روایاتی که از اهل سنت میباشد و طبایع اربعه در آن ذکر شده است حرز ابودجانه انصاری است که علامه مجلسی می­گوید از حرزهای مشهور از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) می­باشد.[4]

کفعمی درجُنه الأمان الواقیه و جَنه الإیمان الباقیه و معروف به مصباح الکفعمی‏ تألیف تقى الدین ابراهیم بن على کفعمى( 840- 905 هجرى) که کتابی در موضوع ادعیه و زیارات مى‏باشد، در بحث دعا برای در امان ماندن از دست شیاطین، به آن اشاره کرده و آن را به صورت ناقص ذکر کرده است.[5]

 در متن حدیث ذکر شده است که « فَالْتَفَتَ إِلَى عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) فَقَالَ اکْتُبْ حِرْزاً لِأَبِی دُجَانَهَ الْأَنْصَارِیِّ وَ لِمَنْ بَعْدَهُ مِنْ أُمَّتِی…» رسول خدا (ص) به علی (ع) رو کرد و فرمود: حرزی را برای ابودجانه انصاری و برای امت بعد خودم بنویس و… برای این حرز به جز دفع اجنه و شیاطین خواص زیادی شمرده

[1] .  وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع ثَلَاثَهٌ یَزِدْنَ فِی الْحِفْظِ وَ یَذْهَبْنَ بِالْبَلْغَمِ قِرَاءَهُ الْقُرْآنِ وَ الْعَسَلُ وَ اللُّبَان ؛ ( شیخ صدوق ، عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج‏2 ، ص 38 ) .

[2] .  بعضی ها کندر را صمغی مثل مصطکی گفته اند .

[3] . أُدَاوِی‏ الْحَارَّبِالْبَارِدِ وَ الْبَارِدَ بِالْحَارِّ وَ الرَّطْبَ بِالْیَابِسِ وَ الْیَابِسَ بِالرَّطْبِ وَ أَرُدُّ الْأَمْرَ کُلَّهُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَسْتَعْمِلُ مَا قَالَهُ رَسُولُهُ ص وَ أَعْلَمُ أَنَّ الْمَعِدَهَ بَیْتُ الدَّاءِ وَ الْحِمْیَهَ هِیَ الدَّوَاءُ وَ أُعَوِّدُ الْبَدَنَ مَا اعْتَادَ فَقَالَ الْهِنْدِیُّ وَ هَلِ الطِّبُّ إِلَّا هَذَا فَقَالَ الصَّادِقُ ع أَ فَتَرَانِی عَنْ کُتُبِ الطِّبِّ أَخَذْتُ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَا وَ اللَّهِ مَا أَخَذْتُ إِلَّا عَنِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ و… ، . ؛ ( شیخ صدوق ، الخصال ، ج‏2، ص 512 ) .

[4] . أَقُولُ وَ مِنَ الْأَحْرَازِ الْمَشْهُورَهِ الْمَرْوِیَّهِ عَنِ النَّبِیِّ ص الْحِرْزُ الْمَعْرُوفُ بِحِرْزِ أَبِی دُجَانَهَ الْأَنْصَارِیِّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ لِدَفْعِ الْجِنِّ وَ السِّحْرِ وَ قَدْ رَأَیْتُ فِی بَعْضِ الْکُتُبِ مَا صُورَتُهُ حَدَّثَنَا …

وَ مِنْ دَاءٍ یُفْتَرَى لِبَنِی آدَمَ وَ بَنَاتِ حَوَّاءَ مِنْ قِبَلِ الْبَلْغَمِ أَوِ الدَّمِ أَوِ الْمِرَّهِ السَّوْدَاءِ وَ الْمِرَّهِ الْحَمْرَاءِ وَ الصَّفْرَاءِ أَوْ مِنَ النُّقْصَانِ وَ الزِّیَادَهِ وَ … ، . ؛ ( محمد باقر مجلسی ، بحار الأنوار، ج‏91 ، ص 220 ) ؛ ( على احمدى میانجى ، مکاتیب الرسول صلّى الله علیه و آله و سلّم ، چ اول ، ( قم : دار الحدیث – ایران ، 1419ق ) ؛ کتاب مکاتیب الرسول صلى الله علیه و آله و سلم ، مصادر مختلفی  برای این حدیث اورده است .

[5] . ابراهیم بن على عاملى کفعمى ، المصباح للکفعمی (جنه الأمان الواقیه و جنه الإیمان الباقیه) ، چ دوم ، ( قم : دار الرضی (زاهدی) ، 1405 ق ) ، ص 229 .