پایان نامه

عنوان پایان نامه :نقش مرزهای هوایی در مناسبات ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

از دو سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم، کاملا عیان بود که صنعت هواپیمایی کشوری در اقتصاد جهان پس از جنگ، نقشی حساس و کلیدی خواهد داشت. همچنین، در آن روزها به نظر می رسید بسیاری از کشورها مایلند خدمات هواپیمایی کشوری را به صورت تجاری ارائه دهند. به همین دلیل، تعدادی از کشورهای صنعتی بحث های جدی را برای امضای توافق نامه های سیاسی و دیپلماتیک آغاز کرده بودند تا راه تجاری سازی این صنعت را در کشور خود هموار سازند. مهم ترین این کنفرانس ها، کنفرانس انگلیسی-آمریکایی کبک است که با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر وقت ایالات متحده و بریتانیا در کشور کانادا برگزار شد. این مقامات در نظر داشتند یک نهاد بین المللی هوانوردی زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شود تا تدوین قوانین هواپیمایی کشوری و نظارت بر اجرای آن را بر عهده گیرد. از طرفی، همگام با رشد صنعت حمل و نقل هوایی در دهه های آغازین سده ی گذشته، نیاز به یکپارچه سازی قوانین و مقررات هوانوردی روز به روز پررنگ تر می شد. به همین دلیل، در 11 سپتامبر سال 1944، از نمایندگان 55 کشور جهان دعوت شد تا برای توسعه ی مطلوب صنعت هواپیمایی کشوری، ایمن تر شدن پروازها، گسترش همکاری های بین المللی، و همچنین یکپارچه سازی استانداردهای هوانوردی در شهر شیکاگو گردهم آیند. این گرد همایی، که به پیمان شیکاگو معروف شد، دراول نوامبر همان سال برگزار شد و طی آن، موافق نامه ی تشکیل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری، ایکائو، نیز به امضای نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس رسید. به این ترتیب، مهم ترین نهادبین المللی صنعت هوانوردی بنیان نهاده شد و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) متولد شد.


 

از آن زمان، ایکائو با تدوین استانداردها و مقررات لازم، به اعضای خود کمک کرده است تا علاوه بر داشتن پروازهایی امن و ایمن، حفاظت از محیط زیست را نیز در سرلوحه ی اهداف خود قرار دهند. ایکائو هفتم دسامبر، مطابق با 17 آذر، را روز هواپیمایی کشوری نامگذاری کرده است و در این روز ضمن تبریک به اعضای خود، چشم انداز صنعت هواپیمایی کشوری را نیز تبیین می کند.