پایان نامه

عنوان پایان نامه :نقش مسئولیت اجتماعی در تصمیم گیری خرید مشتریان در بازار اشباع شده

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

ترکیب بزرگ­تر بازاریابی می­باشند(کاتلر، ص 37، 1383). بازاریابی یک فرایند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن، افراد و گروه­ها، نیازها و خواسته­های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و پر ارزش با دیگران، تامین می­نمایند(Kotler,2006). “انجمن بازاریابی امریکا”[1]، بازاریابی را چنین تعریف می­کند: “بازاریابی یک فعالیت و یک مجموعه از فرآیندها برای ایجاد ارتباط و تحویل ارزش به مشتریان و نیز جهت پیشبرد روابط مشتریان، به طریقی است که به سازمان و سهامدارانش سود رساند”(Maignan et al, 2005).


در کل بازاریابی، مجموعه­ای از مفاهیم، ابزارها، تئوری­ها، عملیات، روش­ها و تجارب است. این عناصر با یکدیگر یک مجموعه دانش قابل آموزش و یادگیری را ایجاد نموده­اند(کیگان، ص 20، 1383).

2-2-2 سیر تکاملی گرایش بازاریابی

مفهوم بازاریابی نیز همانند دیگر پدیده­های اجتماعی سیری تکاملی داشته تا به معنای امروزی خود رسیده است. در بررسی­ تاریخی مفهوم این پدیده، می­توان پنج مرحله را متصور بود:

مرحله اول- دیدگاه تولید[2]: از قرن 19 تا حدود دهه 1930 تولیدکنندگان با استفاده از تکنولوژی­های جدید تولید انبوه، کالاها را تولید کرده و به بازار عرضه کردند، بازاری که در آنجا تقاضا پایان ناپذیر بوده و مشتریان هرچه که به آن­ها عرضه می­شد، می­خریدند. هنری فورد[3]که اولین خودرو را به طور انبوه تولید کرد، می­گفت: “مشتریان می­توانند هر رنگ خودرویی که می­خواهند داشته باشند، به شرطی که مشکی باشد”.

مرحله دوم- دیدگاه محصول[4]: این دیگاه توسط تکنوکرات­ها بعد از دهه 1920 جریان یافت، که در آن سازمان­ها به نوآوری و تکنولوژی محصول توجه بیش از حد نموده و مشتری و بازار را نادیده گرفتند. این مسئله منجر به نزدیک­بینی بازاریابی گردید و مفهوم “تله موش” بهتر را تایید کرد، بدین معنی که هرکس تله موش بهتری بسازد، برنده بازار خواهد بود.

مرحله سوم- دیدگاه فروش[5]: از دهه 1930 تقاضای مصرف­کنندگان نسبت به سال­های قبل برای تولیدات شرکت­ها به تدریج کاهش یافت. بسیاری از شرکت­ها دریافتند که باید از طریق تبلیغات و فروش شخصی کالاها را به مشتریان بفروشند. در این دیدگاه، هدف فروش چیزی بود که تولید می­شد، نه آنچه که بازار می­خواست.

[6]، برای اغلب شرکت­ها به خوبی عمل می­کند. مصرف­کنندگان راضی­ترند، چراکه نیازها و خواسته­هایشان به خوبی دیده می­شود. آن­ها می­توانند از میان طیف گسترده­ای از ویژگی­های کاربردی و گزینه­ها انتخاب نمایند. بازاریابان امروزی در تلاشند

[1]. American Marketing Association (AMA)

[2]. Production Concept

[3]. Henry Ford