پایان نامه

عنوان پایان نامه :نقش مسئولیت اجتماعی در تصمیم گیری خرید مشتریان در بازار اشباع شده

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

  • مسئولیت­اجتماعی شرکت[1]: مفهومی است که به موجب آن شرکت­ها نگرانی­های زیست­محیطی و اجتماعی را در فرایندهای کسب­وکار و تعامل با سهامدارانشان به­طور داوطلبانه می­گنجانند. به عبارت دیگر، مسئولیت­اجتماعی، شفافیت روش­های شرکت­ها در مدیریت موضوعات محیطی، اقتصادی و اجتماعی است که می­تواند به بهبود روابط کارکنان، مشتریان و ذینفعان کمک کند(Velaz et al, 2007).
  • ترفیع:منظور از ترفیع، مجموعه­ای از فعالیت­های تشویقی شامل تبلیغات، فروش حضوری، پیشبرد فروش و روابط عمومی است که برای دستیابی به اهداف برنامه فروش مورد استفاده قرار می­گیرد(روستا و همکاران، ص 370، 1391).
  • مصرف­کننده[2]:شامل کلیه افراد و خانوارهایی است که کالا و خدمات را برای مصرف شخصی، خریداری می­کنند(کاتلر، ص 104، 1383).
  • فرایند تصمیم­گیری خرید[3]:مراحلی را که خریدار طی می­کند تا تصمیم بگیرد که چه نوع محصولات و خدماتی را خریداری کند، فرایند تصمیم­گیری خرید گویند(روستا و همکاران، ص 112، 1375). این فرایند پنج مرحله را در بر می­گیرد: شناخت مشکل، تحقیق برای جمع­آوری اطلاعات، ارزیابی گزینه­ها، تصمیم­گیری خرید و رفتار پس از خرید(کاتلر، ص 211، 1383).
  • تصمیم خرید:تصمیمی است که بر اساس آن مصرف­کننده با ارزیابی گزینه­های مختلف با توجه به عواملی مثل برند، فروشنده، مقدار، زمان، روش پرداخت و دیگر عوامل، کالای مورد نظر خود را انتخاب کرده و تصمیم به خرید آن­را می­گیرد(موون و مینور، ص 282، 1390).

1-8 تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش

  • مسئولیت­اجتماعی شرکت: در این پژوهش مسئولیت­اجتماعی شرکت با استفاده از پرسشنامه سنجیده می­شود، از جمله شاخص­هایی که برای سنجشمسئولیت­اجتماعی شرکت به کار گرفته شده است عبارتند از: مسئولیت­تجاری، مسئولیت­اخلاقی و مسئولیت در جامعه که در زیر به تعریف عملیاتی این سه شاخص می­پردازیم.

قصد خرید:از جمله عباراتی که برای این شاخص در پرسشنامه سنجیده می­شوند عبارتند از: احتمال خرید مجدد، احتمال توصیه محصول به دیگران، احتمال خرید دائمی(Kim et al, 2007).

1-9 خلاصه فصل