بارداری و ورزش

بارداری یک شکل طبیعی در انسان محسوب می شود نه بیماری. تا زمانیکه با مشکل مواجه نشوید می توانید همواره از ورزش کردن در کل دوره بارداری لذت ببرید.

فاکتورهایی که می بایست مد نظر قرار گیرد:

قبل از اینکه بخواهید ورزش کردن را در کل دوره بارداری ادامه دهید فاکتورهای زیر را مد نظر قرار دهید:

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

  • سلامتی شما و خطرات دوره بارداری
  • مرحله بارداری
  • نوع ورزشی که انجام می دهید
  • سطح فعالیت ورزشی متناسب با بارداری
  • خطر بالارفتن دمای بدن در طول فعالیت ورزشی
  • خطر آسیب دیدگی در طول فعالیت ورزشی

شما می بایست مباحث زیر را قبل از انجام فعالیت ورزشی با           خود در میان گذارید.

مسئله سلامتی شما و خطراتی که در دوره بارداری شما را تهدید می کند.

در برخی موارد پزشک شما توصیه می کند که از ورزش کردن پرهیز نمایید اگر شما مشکلات مربوط به دوره بارداری مثل پیش تشنجی ( اغماء) دارید یا اینکه خطرات بسیار سنگینی مثل سقوط چندگانه شما را تهدید می کند. در این جا ممکن است از شما خواسته شود تا فعالیت های نرم مثل پیاده روی یا شنا را به عنوان گزینه های انتخابی انجام دهید.

مرحله بارداری

اساساً کودک در پوششی از کیسه مشیمیه محیط جنینی قرار دارد. با این وجود، فشار سنگین به ناحیه شکم می تواند باعث آسیب دیدن جفت جنین می شود و بر جریان خون کودک تأثیر نامطلوب گذاشته و باعث           در اکسی‍ژن رسانی می شود.

در طول سه فصل اول، کودک به اندازه کافی کوچک است تا در ناحیه لگنی مورد محافظت قرار گیرد. زمانیکه شما دوره بارداری را        می کنید کودک در حال رشد دیگر نمی تواند در ناحیه لگنی ایمن بماند، در این جا همواره خطر افتادن بچه با تماس شدید با سایر افراد که در حال فعالیت بدنی هستند نیز وجود دارد.

مراحل تغییر در طول دوره بارداری

در این جا تغییرات گوناگون در طول دوره بارداری ممکن است شکل گیرد و می تواند بر سطح عملکرد ورزشی تان تأثیر گذارد.

  • افزایش وزن بدن – همانطور که شکل بدن شما تغییر می یابد به همان صورت مرکز ثقل بدن شما نیز در امتداد انحنای ستون مهره افزایش می یابد. این مسئله باعث تغییر فوری در سطح بدن می شود. افزایش وزن بدن همچنین می تواند برخی از فعالیت های نامطلوب (مثل پیاده روی) را به خصوص در سه فصل آخر دوره بارداری سبب شود.

افزایش درجه ضربان قلب – بارداری باعث افزایش ضربان قلب شما می شود بنابراین درجه ضربان قلب پیش از دوره بارداری قابل اعتماد نمی باشد. اگر شما یک ورزشکار بارداری هستید که            شما می توانید شدت فعالیت های ورزشی تان را از طریق علایم مربوط به فعالیت ورزشی تان کنترل نمایید. شما می بایست فعالیت ورزشی را متوقف سازید زمانیکه خسته شدید. در زمانیکه احساس خستگی می کنید ورزش نکنید.

کاهش فشار خون – زمانیکه جفت رشد می کند مویرگ های خونی نیز بیشتر فعال می شوند این مسئله باعث می شود تا فشار خون شما افت نماید. حدوداً از ماه چهارم، سعی کنید تا از تغییرات ناگهانی در وضعیت خود اجتناب نمایید. این موارد شامل تغییرات در مشکل خوابیدن و ایستان و برعکس می باشد. وضعیت فوق می تواند برای اجتناب از گیج رفتن         کمک نماید. این وضعیت را هرگز به صورت ناگهانی متوقف نکنید زیرا: آن باعث می شود تا قلب شما در دراز مدت ضربان آن تنظیم شود و توقف ناگهانی در حرکات نیز ممکن است باعث سرگیجه یا ضعف شود. پس از ماه چهارم از هر نوع تمرین پا اجتناب نمایید در حالیکه به پشت خوابیدید زیرا وزن جنین باعث کاهش خون برگشتی به قلب می شود.

نوع ورزش:

در این جا متناسب بودن فعالیت ورزشی در طول بارداری به بسیاری از انواع فعالیتهای ورزشی که انجام می دهید بستگی دارد. توصیه های کلی موارد زیر را شامل می شود:

ورزش های فاقد تماس با دیگران – این فعالیت ورزشی شامل تمرین بدنی می شود که احتمال تماس با ورزشکار دیگر وجود ندارد مثل شنا، پیاده روی و راه پیمایی کردن. در بیشتر موارد برای زنان باردار لازم ست تا از ورزش هایی که در تماس با دیگران در طول دوره بارداری اجتناب نمایند در این صورت آنها می بایست با پزشک خود در خصوص فعالیت ورزشی مشورت نمائید.

ورزش های با حداقل تماس با دیگران – این ورزش شامل حداقل تماس با دیگران می باشد مثل ورزش راکت و نت بال. اینگونه ورزش ها در طول سه فصل اول (‌سه ماه اول) با احتمال تداوم آن در سه ماه دوم با توجه به شرایط موجود (مثل سطح رقابت، تناسب داشتن مادر با وضعیت بارداری) متناسب می باشد در این جا نیز لازم است تا با پزشک متخصص خود مشورت کنید اگر می خواهید آن را در سه ماهه دوم ادامه دهید.

ورزش های از نوع تماس و برخوردبا دیگران: این نوع ورزش ها مثل ساکروبسکتبال تنها برای سه فصل اول مناسب می باشد.