12 اشتباهی که چاق تان میکند | تغذیه سالم

هیچ کسی دوست نداره در راه کالری سوزی بدنش قرار بگیره.

 پس باید حواستون باشه کاری نکنین سرعت سوخت و ساز بدنتون پایین بیاد، در ادامه لیستی از کارایی که تاثیر منفی روی سوخت و ساز دارن رو توضیح میدیم:

صبحونه رو نزدیک به وعده های دیگه میل می کنین

بیشتر ما وقتی صبح از خواب بیدار میشیم هم باید بچه ها رو سر وقت به مدرسه برسونیم هم خودمون به موقع سرکار حاضر شیم، خوردن صبحونه این وسط ممکنه خیلی سخت شه، و فقط به یه چای اکتفا می کنیم. اینجور شروعی باعث می شه بدن تا چند ساعت پس از بیدار شدن بی غذا بمونه، پس به سوخت و ساز ضربه وارد می شه.
صبحونه ای که بعدا می خوریم هم بدیش اینه زمانش با وعده های دیگه مخصوصا ناهار فاصله چندانی نداره. واسه اینکه موتور کالری سوزی خود رو روشن نگه دارین، در کمتر از یه ساعت بعد از بیدار شدن صبحونه بخورین، اگه 15 دقیقه بعد از بیدار شدن باشه که دیگه چه بهتر.
صبحونه به جای املت غلات صبحونه می خورید

بدن واسه هضم پروتئین زمان بیشتری باید بزاره، پس خوردن تخم مرغ نسبت به خوردن یه کاسه کربوهیدرات خیلی بهتره. خوردن املت می تونه باعث تقویت سوخت و ساز بدنتون هم بشه. واسه هضم، جذب، انتقال، و ذخیره غذایی که خوردید، بدن از کالری استفاده می کنه، و پروتئین واسه گذروندن این روند از چربی و کربوهیدرات به انرژی بیشتری نیاز داره. هم اینکه محققان فهمیدن که برنامه غذایی پر از پروتئین می تونه به حفظ رابطه از دست دادن بافت عضلانی و بالا رفتن سن
“” href=””http://tandorosti.akaup.com/health/taghziyeh-salem/news20175282220911441.html”” rel=”noopener noreferrer”nofollow noopener”” target=””_blank””>بافت عضلانی
بدن کمک کنه، بافت عضلانی با سرعت سوخت و ساز بدن رابطه ای مستقیم داره. بهترین کاری که می تونین انجام بدین: با هر وعده غذایی مقداری پروتئین استفاده کنین.
دیگه قهوه / چای نمی خورین

شاید چیزایی بدی که درباره قهوه و چای می گن بیشتر از خوبی هاشون باشه، اما تحقیقات نشون داده مصرف متعادل این نوشیدنیا می تونه عواقب خوبی داشته باشه. نوشیدن قهوه / چای می تونه به کاهش خطر بیماریای قلبی و عروقی ، بعضی شکل های جور واجور خاص مشکلات عصبی و حتی دیابت نوع 2 کمک کنه. حتی این نوشیدنیا می تونن به صورت موقت سرعت سوخت و ساز رو هم زیاد کنن.
کافئین خیلی سریع به وسیله جریان خون جذب می شه، ضربان خون رو بالا می بره و درنتیجه سرعت سوخت و ساز بدن هم بالا میره. پس اگه صبح یا بعد از ظهر هوس یه لیوان قهوه یا چای کردین از اون لذت ببرین! سه تا پنج فنجون چای یا قهوه در طول روز سالم هستش. چای و قهوه رو تا جای ممکن ساده نگه دارین، چون همین نوشیدنیا می تونن با اضافه شدن قند و خامه تبدیل به هیولاهای کالری شن.
به اندازه کافی آب نمی خورین

تک تک سلولای بدنتون بر آب متکی هستن، پس اگه به بدن درست آب رسانی نشه سرعت سوخت و ساز کم میشه. وقتی بدن کم آبه واسه راه رفتن، دوچرخه سواری، و انجام هر کار دیگری که کالری سوزی می کنه انرژی کافی ندارین.
از دمبل استفاده نمی کنین

به لیفت کردن، پرس، و به کار گیری دیگر وزنه ها هیچ علاقه ای ندارین؟ اشکالی نداره، اما اگه ورزشای قدرتی که با باند کشی انجام می شه و یا دراز نشست، شنا، و اسکات رو هم انجام نمی دین باید بگم که ترمز سوخت و ساز بدنتون رو می کشید. دلیلش چیه؟ بافت عضلانی منبع سوخت و ساز بدن در حالت استراحته، این مقدار کالری مورد استفاده بدن واسه حفظ ضربان قلب، پمپاژ ریه ها، و دیگه فعالیتای لازم که بدن رو سالم نگه می دارده.
پس هرچه عضلاتمون بیشتر باشه اندازه سوخت و سازمان هم بالا تره و کالری بیشتری می سوزونیم. همینطور که سنمون بالا میره عضلاتمون رو از دست می دیم و چربی اضافه می کنیم. واسه جلوگیری از این تاثیر ناراحت کننده اما واقعی، باید به روتین ورزشی خود تمرینات قدرتی اضافه کنین.
خیلی سریع دمبل می زنید

واسه اینکه بیشترین حد نتیجه رو در افزایش سرعت سوخت و ساز ببینین وزنه رو آروم پایین بیارین. پایین آوردن وزنه بیشتر از عمل لیفت کردن باعث شکستن بافت عضلانی می شه و این خوبه چون بدن واسه بازسازی این آسیب باید کالری مصرف کنه. محققان فهمیدن آروم پایین آوردن وزنه می تونه تا 72 ساعت پس از تمرین سوخت و ساز رو بالا نگه داره.
رژیمتون رو می شکنید

کم کردن دیوونه وار کالری واسه سریع وزن کم کردن، فقط نتیجه ای برعکس براتون به دنبال داره. بدن این کار رو از روی دشمنی نمی کنه، بلکه فکر میکنه در حال گشنگی کشیدن هستین، پس با کم شدن سرعت سوخت و ساز تلاش در جبران کمبود انرژی می کنه. بدن با کمترین کالری بیشترین کار رو می کنه، و در نتیجه مقدار کالری مصرفی اش نصف می شه. وعده های کوچیک و متعادل در طول روز بخورین – هر سه تا چهار ساعت – این کار هم کمک می کنه کمتر کالری بسوزونین، و هم سرعت سوخت و ساز بدنتون رو پایین نمی آورد.
خیلی می شینین

قبل اینکه فکر کنین این مورد شامل حالتون نمی شه چون ورزش می کنین، ادامه مطلب رو بخونین: بیشتر زمان بیداری مون به نشستن میگذره – پشت میز سرکار، پشت فرمون در حال رانندگی، روی مبل در حال تماشای تلوزیون. تموم این نشستنا به مرور خطر دچار شدن به دیابت، بیماریای قلبی، و دیگر مشکلات جدی سلامتی رو زیاد می کنه – حتی اگه مرتب ورزش هم بکنین، تحقیقات نشون داده موقع نشستن سوخت و ساز بدن خوب کار نمی کنه. تلاش کنین هر نیم ساعت یه بار از جای خود بلند شید و قدمی بزنین. حتی ایستادن بیشتر از نشستن کالری می سوزونه.
فقط سریالای درام می بینین!

در کنار دیدن سریال شهرزاد و کلی غصه خوردن، وقتی رو هم واسه تماشای ویدئوای بامزه و خوندن جوک بگذرونین. تحقیقات نشون داده 10 دقیقه خندیدن می تونه مقدار کالری سوزی مون رو افزیش دهد.
خیلی استرس دارین

استرس اثرات منفی بسیار زیادی داره. یکی از اونا اینه که باعث می شه سرعت سوخت و ساز بدن پایین بیاد. محققان فهمیدن خانمایی که طی 24 ساعت گذشته یک یا چند مورد استرس زا رو گزارش دادن 104 کالری کمتر از اونایی که استرس نداشتن کمتر کالری سوزونده ان – این تقاوت می تونه هرساله 5 کیلو اضافه وزن به همراه خود داشته باشه. استرس هورمونایی که مرکز اشتها رو تحریک می کنن زیاد می کنه، در نتیجه فرد رو به غذاهای پر کالری و پرخوری می آورد.
خیلی کم می خوابید

کمبود خواب می تونه مقاومت به انسولین رو زیاد کنه، در نتیجه وقتی که قند خون بالا میره، ممکنه واسه سطح هورمونی هم مشکل به وجود بیاد این روی سوخت و ساز هم تاثیر داره. سطح کورتیزول بالا میره، که با ذخیره چربی در ارتباطه، هورمونایی هم که باعث کاهش بافت عضلانی هستن زیاد می شن. بدن واسه اینکه کارش رو خوب انجام بده به 7 تا 9 ساعت خواب هنگام شب احتیاج داره.

چاقی هم می تونه مسری باشه!

چاقی و روشای درمان اون

چاقی؛ جنگ میان بدن و در دسترس بودن مواد غذایی!

شغلتون باعث سوزوندن چه مقدار کالری در بدن شما می شه؟

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا