12 اشتباه رایج تغذیه ای را بدانید | تغذیه سالم

اگه تصور می کنین که با حذف یه وعده غذایی و مخصوصا صبحونه لاغر میشین فکرتون صد درصد از بیخ و بن غلطه.
تغذیه نادرست و اشتباهات غذایی مثل هر اشتباه دیگری به وجود اومده به وسیله نبود آگاهی و اطلاعات غلطه. اینکه خودتون رو از میوه و سبزی جات یخ زده یا چربی و چیزای دیگه ای به جز اینا کلا محروم کنین اصلا غلطه. در نتیجه لازمه که با آگاهی بیشتر از وجود مواد غذایی و نیازای بدن به اصلاح عادتای غذایی تون بپردازید. در این مطلب چند نمونه از اشتباهات بخش تغذیه رو عنوان می کنیم. لطفا با ما همراه باشین.

1- حذف کامل میوه ها و سبزی جات یخ زده
همیشه تاکید می شه که میوه و سبزی جات تازه خواص بیشتری دارن و باید حتما از شکلای جور واجور تازه این مواد غذایی استفاده شه. اما این حرف به این معنی نیس که از خیر میوه ها و سبزی جات یخ زده بگذرید. درسته که بهتره هر میوه و سبزی رو در فصل خود مصرف کرد اما می شه در فصول دیگه و یا در مواردی که میوه یا سبزی در منطقه شما فقط به صورت یخ زده ارائه می شه از مصرف اونا غافل نشد. در هر حال حذف کامل مثل این مواد غذایی هم جزو باورهای عادی و نادرست غذاییه.

2- صرفنظر کردن از وعده های غذایی
اگه تصور می کنین که با حذف یه وعده غذایی و مخصوصا صبحونه لاغر میشین فکرتون صد درصد از بیخ و بن غلطه. زمانیکه از خیر یه وعده غذایی می گذرید در سیستم منظم بدنتون اشکال ایجاد می کنین. اینطوری هم بدن شروع به ذخیره انرژی کرده و کالریا رو به جای سوزوندن انبار می کنه. در نتیجه به جای لاغر شدن احتمال چاق شدنتون بیشتره.

3- در بین انجام دادن کارای دیگه غذا می خورید
خیلی از مردم مقابل تلویزیون، بین کار کردن با رایانه یا مطالعه و کارای مثل این غذا هم می خورن. این عادت نادرست پیامای ضد و نقیضی به مغز مخابره می کنه. در نتیجه بدن متوجه سیری خود نمی شه و فرد بیشتر از نیاز خود غذا می خوره. وقتی که غذا می خورید تموم هوش و حواستون رو به جویدن لقمه ها و لذت بردن از غذاتون بدین.

4- تند غذا می خورید
تند غذا خوردن واسه سلامتی مضره. وقتی که خیلی سریع لقمه ها رو یکی پس از دیگری روونه معده بیچاره تون می کنین مغز وقت نمی کنه تا فهمیده باشه چه اتفاقی در حال وقوعه. در واقع معده پر از غذا می شه اما مغز نمی تونه به این سرعت پیام سیری رو بفرسته. این کار به مرور به دستگاه گوارش آسیب زده و مشکلات جسمی زیادی به بار می آورد.

5- لب به روغن و چربی نمی زنید
بیشتر مردم تصور می کنن که واسه داشتن تناسب اندام و لاغری اولین چیزی که باید از برنامه غذایی حذف شه چربیه. اما با این حال باید بدونین که چربیا واسه سلامت بدن لازم ان. یافته های بررسیا نشون میدن که چربیای به درد بخور مانند امگا3ای موجود در ماهیا به داشتن وزنی متناسب کمک می کنن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اسیدهای چرب موجود در روغنایی مانند روغن زیتون، کانولا، کلزا، دانه کتون و آووکادو و چیزای دیگه ای به جز اینا واسه کارکرد اعضای بدن لازمن. این روغنا باعث ترشح هورمونای استروئیدی می شن که به ساخت عضلات و حفظ تناسب اندام کمک زیادی می کنن. در نتیجه احتیاجی نداره که خودتون رو از هر نوع چربی محروم کنین.

6- آب نمی خورین
حتما شنیدین که کارشناسان پیشنهاد می کنن روزانه بین یک و نیم تا دو لیتر آب بخورین. آب واسه سلامت بدن لازمه. این مایه زندگی باعث کاهش اشتها شده و مانع از پرخوری می شه. علاوه بر این نوشیدن آب باعث می شه که به سمت نوشیدنیای دیگری مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه ها کشیده نشید؛ چون این نوشیدنیا پرکالری بوده و باعث چاقی می شن.

7- خودتون رو از پروتئین محروم می کنین
یکی دیگه از اشتباهات عادی غذایی صرفنظر کردن از مصرف پروتئینه. این کار مخصوصا در بین آدمایی که رژیم می گیرن عادی تره. اینطوری که مصرف میوه و سبزی جات در الویت قرار گرفته و از مصرف مواد غذایی پر از پروتئین مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ صرفنظر می شه. اما باید بدونین که پروتئینا واسه مراقبت از عضلات لازم بوده و روند کاهش وزن رو سرعت میدن. چون این ترکیبات مغذی احساس سیری زود وقتی ایجاد می کنن. پروتئینا باعث ارتقای سلامت بوده و سطح انرژی رو بالا می برن.

8- فقط سبزیجات خام میل می کنین
بعضی بر این باور هستن که پخت و پز باعث نابود کردن ویتامینای موجود در سبزی جات می شه. اما این باور غلطه. درسته که گرما بالا باعث کاهش بعضی از ویتامینا مانند ویتامین C می شه اما در عین حال به جذب مواد مغذی دیگه مانند لیکوپن و بتاکاروتن کمک می کنه. این آنتی اکسیدانا در گوجه فرنگی،هویج و اسفناج هست. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که پختن بروکلی و گل کلم باعث آزاد شدن ایندولا می شه که قدرت ضدسرطانی بالایی دارن. از دیگر امتیازات سبزی جات پخته میشه به زودهضم بودن اونا و جذب بالای ویتامینای اونا اشاره کرد.

9- سبد خریدتون پر از اجناس غذایی رژیمیه
تبلیغات اجناس غذایی رژیمی این باور رو در بین مردم بوجود میاره که واسه سلامتی مفیدتر هستن. اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که همیشه اینطور نیس. چون بعضی از این اجناس رژیمی کم چرب به جای چربی دو برابر قند بیشتری دارن. علاوه بر این بعضی از افراد با شنیدن نام کم چرب یا رژیمی بودن در مصرف این اجناس غذایی دچار زیاده روی می شن که همین مسئله به سلامتی آسیب می زنه.

10- نمکدان رو در غذا خالی می کنین
زیاده روی در مصرف سدیم(نمک) باعث افزایش خطر فشار خون و بروز بیماریای قلبی عروقی و سکته مغزی می شه. به جای نمک از سبزیجات معطر و اودیه ها استفاده کنین. در بین خرید ترکیبات مواد غذایی رو مطالعه کرده و کالاهایی رو بخرین که شامل سدیم کمتری باشن.

11- از خوردن مواد نشاسته ای دوری می کنین
مواد غذایی نشاسته ای مانند سیب زمینی، نون و یا پاستاها به خودی خود ناسالم نیستن. مشکل وقتی به وجود میاد که این ترکیبات به کره، خامه، کچاپ و شکلای جور واجور سسای پرچرب و پرکالری دیگه آغشته می شن و اندازه کالری اونا رو چندبرابر می کنن. نباید از مصرف این مواد غذایی دوری کنین چون

منبع : تبیان

جمع آوری سلامت اکاایران

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *