12 تا از بهترین مواد غذایی برای ناراحتی معده | تغذیه سالم

12 تا از بهترین مواد غذایی واسه ناراحتی معده

تقریباً هرکی یه بار ناراحت معده پیدا کرده. نشونه های عادی عبارت از تهوع، سوء هاضمه، استفراغ، التهاب، اسهال یا یبوسته. دلایل بالقوه زیادی واسه تخریب معده هست و درمانا بسته به دلیل اصلی فرق داره. حالا خوبیش اینه شکل های جور واجور غذاها می تونن به شما کمک کنن تا سریعتر احساس بهتری پیدا کنین.

1. زنجبیل می تونه تهوع و استفراغ رو کم کنه

تهوع و استفراغ علائم شایع ناراحتی معده س.
زنجبیل، یه ریشه غذایی خوراکی معطر با گوشت زرد روشنه و به عنوان یه درمان طبیعی واسه هر کدوم از این علائم استفاده می شه.
زنجبیل رو میشه خام، پخته، خیسانده در آب گرم و یا به عنوان یه مکمل از اون لذت برد و در همه اشکال مؤثره.
بیشتر زنان گرفتار به مریضی صبحگاهی ( یه جور تهوع و استفراغ که می تونن در طول بارداری رخ بدن) اون رو مصرف می کنن.
در بررسی 6 مطالعه شامل بیشتر از 500 زن باردار به این نتیجه رسیدن که مصرف 1 گرم زنجبیل روزانه با 5 بار از تهوع و استفراغ کمتر در دوران بارداری رابطه داشت.
زنجبیل واسه آدمایی که تحت شیمی درمانی یا جراحی قرار می گیرن هم خوبه چون این درمانا می تونه حالت تهوع و استفراغ رو برطرف کنه.
مصرف 1 گرم زنجبیل روزانه قبل از انجام شیمی درمانی و یا جراحی می تونه خیلی شدت این علائم رو کم کنه.
زنجبیل حتی می تونه به عنوان یه درمان طبیعی واسه مریضی حرکت استفاده شه. وقتی که قبل از اون مصرف می شه می تونه به کاهش شدت علائم تهوع و سرعت بهبودی کمک کنه.
چگونگی این کارا به طور کاملً درک نشده اما فرض بر اینه که زنجبیل سیگنال سیستم عصبی رو در معده تنظیم می کنه و سرعت اون رو کم می کنه که موجب کاهش تهوع و استفراغ می شه.
زنجبیل کلا ایمن در نظر گرفته شده اما ممکنه سوزش سردل، درد معده و اسهال در دوزهای بالاتر از 5 گرم در روز اتفاق بیفته.

مطلب در رابطه: رژیم لاغری آنلاین

نرم افزار رژیم لاغری، برنامه کاهش وزن خود رو به صورت آنلاین در موبایل و ایمیل خود دریافت کنین

 

بیشتر بخونین: جوشونده ریشه زنجبیل در درمان رفلکس اسید معده موثره؟

2. بابونه می تونه باعث کاهش استفراغ و ناراحتی روده شه

بابونه، گیاهی با گلای سفید کوچیک، درمان سنتی واسه ناراحتی معده س.
بابونه می تونه خشک شه و داخل چای دم شه یا به صورت مکمل خوراکی مصرف شه.
از دید تاریخی، بابونه واسه شکل های جور واجور مشکلات روده، از جمله گاز، سوء هاضمه، اسهال، تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار گرفته.
با این حال، با وجود استفاده گسترده از اون، فقط تعداد محدودی از تحقیقات، تاثیر اون رو در مورد ناراحتی گوارشی دارن.
یه مطالعه کوچیک نشون داد که مکملای بابونه شدت استفراغ رو پس از درمانای شیمیایی کم می کنه اما معلوم نیس که اثر مشابهی بر بقیه شکل های جور واجور استفراغ داره.
یه مطالعه حیوونی نشون داد که عصاره بابونه باعث کاهش اسهال در موشا می شه و باعث کاهش اسپاسم روده و کم شدن اندازه ترشح آب در مدفوع می شه اما تحقیقات بیشتر واسه بررسی این موضوع در مورد آدما لازمه.
بابونه هم معمولاً در مکملای گیاهی استفاده می شه که باعث مشکل در متابولیسم، گاز، التهاب و اسهال و هم اینکه کولیک در نوزادان می شه.
با این حال، از اونجا که بابونه با خیلی از گیاهان دیگه در این فرمولا ترکیب شده معلوم نیس که اثرات به درد بخور بابونه س یا ترکیبی از گیاهان دیگه س.
هر چند اثرات آرامش دهنده روده ای بابونه به طور گسترده به رسمیت شناخته شده تحقیقات تا الان نشون نداده که چیجوری اون به آرامش ناراحتی معده کمک می کنه.

بیشتر بدونین: 5 مورد از امتیازات سلامتی چای بابونه

3. نعناع می تونه علائم سندرم روده تحریک پذیر رو کم کنه

واسه بعضی افراد، ناراحتی معده از راه سندرم روده تحریک پذیر یا IBS ایجاد می شه IBS یه مریضی طولانی رودهه که می تونه درد معده، نفخ، یبوست و اسهال رو بسازه.
در حالی که مدیریت IBS می تونه مشکل باشه تحقیقات نشون میده که نعناع ممکنه به کم شدن نشونه های ناراحت کننده کمک کنه.
مصرف کپسولای روغن نعناع در روز دست کم دو هفته می تونه موجب کاهش درد معده، گاز و اسهال در بزرگسالان گرفتار به IBS شه.
محققان می گن که روغن نعناع با آرامش بخشیدن به ماهیچه های دستگاه گوارش، دلیل کاهش شدت اسپاسم روده ای (عامل درد و اسهال) می شه.
در حالی که پژوهشا امیدوار کننده هستن تحقیقات بیشتری واسه تعیین اثرات مشابه برگ چای نعناع یا چای نعناع نیازه.
نعناع واسه بیشتر افراد ایمنه اما با احتیاط واسه کسائی که دارای ریفلاکسای شدید، فتقای هیتال، سنگ کلیه یا مشکلات کبد و کیسه صفرا هستن پیشنهاد می شه چون ممکنه این شرایط بدتر کنه.

4. شیرین بیان سوء هاضمه رو کم می کنه و ممکنه به پیشگیری از زخم معده کمک کنه.

شیرین بیان درمان محبوب واسه سوء هاضمه س و هم اینکه از زخم معده دردناک جلوگیری می کنه.
به طور سنتی، ریشه شیرین بیان بطور کامل مصرف می شد. امروز، بیشتر اون به عنوان مکمل مصرف می شه که deglycyrrhizinated licorice (DGL) نام گرفته.
DGL نسبت به ریشه شیرین بیان ترجیح داده می شه چون دیگه شامل گلیسیریزین نیس که یه ماده شیمیایی طبیعی در ریشه شیرینه که می تونه باعث نبود تعادل مایع، فشار خون بالا و سطوح پتاسیم پایین موقع مصرف در مقادیر زیاد شه.
تحقیقات حیوونی و ازمایشگاهی نشون میده که DGL درد معده و ناراحتی رو کم می کنه و با کم شدن التهاب معده و افزایش تولید موکوس از بافت معده در برابر اسید معده مواظبت می کنه.
این ممکنه مخصوصاً واسه افراد گرفتار به ناراحتی معده به وجود اومده توسط اسید معده یا ریفلاکس اسید به درد بخور باشه.
مکملای DGL هم اینکه ممکنه به کاهش درد معده و سوء هاضمه از زخم معده به وجود اومده توسط رشد زیادتر از اندازه باکتریای شناخته شده به عنوان H. pylori کمک کنن.
تحقیقات زیاد نشون داده که مکملای DGL می تونن رشد زیادتر از اندازه H. pylori رو کم کنن علائم رو کاهش میدن و حتی بهبود زخم معده رو زیاد می کنن.
کلا، شیرین بیان یه گیاه آرامش دهنده واسه دستگاه رودهه و می تونه به کاهش التهاب و عفونتا که ممکنه موجب ناراحتی معده شه کمک کنه.

بیشتر بخونین: درمانای خونگی واسه درمان زخم معده

5. روغن کتون باعث کاهش یبوست و درد معده می شه

دانه کتون هم اینکه به نام linseed شناخته می شه یه بذر کوچیک و فیبریه که می تونه به تنظیم حرکات روده و رفع یبوست و درد شکمی کمک کنه.
یبوست طولانی به صورت کمتر از 3 حرکت روده در هر هفته تعریف می شه و بیشتر با درد و ناراحتی شکمی همراه س.
مصرف بذر کتون علائم ناراحتی یبوست رو نابود می کنه.
بزرگسالانی دارای یبوست که در حدود یه اونس (4 میلی لیتر) روغن دانه کتون در روز رو واسه دو هفته مصرف کردن حرکات روده ای بیشتری داشته و دفع مدفوع بهتری داشتن.
مطالعه دیگری نشون داد که آدمایی که مافین دانه کتون رو در هر روز می خورن 30 درصد حرکات روده بیشتری در هفته بیشتر از کسائیکه مافین دانه کتون مصرف نکردن داشتن.
تحقیقات حیوونی امتیازات بیشتری از دانه کتون رو یافت کرد از جمله جلوگیری از زخم معده و کاهش اسپاسم روده، اما این اثرات هنوز در آدم ثابت نشده.

6. پاپایا می تونه گوارش رو بهتر کنه و واسه زخما و انگلا به درد بخور باشه

پاپایا، هم اینکه به نام Pawpaw شناخته می شه یه میوه گرمسیری شیرین و گوشت نارنجیه که بعضی وقتا به عنوان یه درمان طبیعی واسه سوء هاضمه استفاده می شه.
پاپایا شامل پاپائین، یه آنزیم قدرتمندیه که پروتئینا رو در مواد غذایی که می خورید تجزیه می کنه و اونا رو واسه هضم و جذب آسون تر می کنه.
بعضی از مردم آنزیمای طبیعی کافی واسه هضم به طور کامل غذای خود تولید نمی کنن پس مصرف آنزیمای اضافی، مانند پاپائین، ممکنه به کم شدن نشونه های سوء هاضمه کمک کنه.
تحقیقات زیادی در مورد امتیازات پاپائین انجام نشده اما دست کم یه مطالعه نشون داد که به طور مرتب مصرف کنسانتره پاپایا در بزرگسالان باعث کاهش یبوست و نفخ می شه.
پاپایا هم در بعضی از کشورای غربی آفریقا به عنوان یه درمان سنتی واسه زخم معده استفاده می شه. تعداد محدودی از تحقیقات حیوونی این ادعاها رو پشتیبانی می کنن اما تحقیقات انسانی بیشتر لازمه.
در آخر، دانه های پاپایا هم از راه دهن به خاطر نابود کردن انگلای روده ای که می تونن در روده زندگی کنن و باعث ناراحتی شدید شکم و سوء تغذیه شن مصرف شده.
تحقیقات زیاد نشون دادن که دانه ها واقعاً خواص ضد انگل دارن و می تونن عبور تعداد انگلایی رو در مدفوع کودکان زیاد کنن.

7. موز سبز به کاهش اسهال کمک می کنه

یه معده ناراحت به وجود اومده توسط عفونت یا مسمومیت غذایی بیشتر همراه با اسهاله.
خیلی مهمه تحقیقات زیاد نشون داده که دادن موزهای سبز و پخته شده به کودکان گرفتار به اسهال می تونه به کم شدن اندازه، شدت و طول مدت دوره کمک کنه.
در واقع، یه مطالعه نشون داد که اضافه کردن موز سبز پخته شده تقریباً چهار برابر موثرتر در حذف اسهال از یه رژیم غذایی براساس برنجه.
اثرات ضد اسهال موز سبز به دلیل نوع خاصی از فیبر موجود در اون هستش که به عنوان نشاسته مقاوم شناخته می شه.
نشاسته مقاوم به وسیله آدم نمی تونه هضم شه پس اون از راه دستگاه گوارش به روده بزرگ بخش پایانی روده انتقال پیدا میکنه.
وقتی که به روده بزرگ رسید به آرومی به وسیله باکتری روده شما تخمیر می شه و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنه که باعث تحریک روده ها واسه جذب آب بیشتر و سفت شدن مدفوع می شه.
در حالی که این یافته های مهمه تحقیقات بیشتری لازمه تا ببینیم که موزهای سبز در بزرگسالان اثرات ضد عفونی مشابهی دارن.
علاوه بر این، از اونجایی که نشاسته های مقاوم در موز رسیده به شکر تبدیل می شه معلوم نیس که که موزهای رسیده شامل نشاسته مقاوم به اندازه کافی واسه اثرات مشابه باشن.

بیشتر بخونین: موز سبز: خوب یا بد؟

8. مکملای پکتین می تونن از اسهال و دیس بیوسیس Dysbiosis جلوگیری کنن

وقتی که یه اشکال معده یا مریضی منتقله از غذا باعث اسهال می شه مکملای پکتین می تونن به سرعت بهبود کمک کنن.
پکتین یه نوع فیبر گیاهیه که در مقادیر زیاد در سیب و مرکبات پیدا میشه. این بیشتر از این میوه ها جدا شده و به عنوان مواد غذایی یا مکملای غذایی فروخته می شه.
پکتین به وسیله آدم هضم نمی شه پس در داخل روده باقی می مونه و در سفتی مدفوع و جلوگیری از اسهال بسیار موثره.
در واقع یه مطالعه نشون داد که 82 درصد کودکان گرفتار اسهال با خوردن مکمل پکتین روزانه درزمان 4 روز از اسهال خود بهبودی پیدا کردن در مقایسه با 23 درصد کودکانی که مکملای پکتین مصرف نکردن.
پکتین هم اینکه با گسترش رشد باکتریای خوب در دستگاه گوارش، ناراحتی معده رو نابود می کنه.
بعضی وقتا، افراد نشونه های ناراحت کننده ای از گاز، التهاب یا درد شکمی رو به دلیل نبود تعادل باکتریا در روده خود دارن.
این می تونه به دلایل جور واجور اتفاق بیفته اما مخصوصا پس از عفونتای روده، پس از مصرف آنتی بیوتیک ها و یا در طول دوره های استرس بالا اتفاق میفته.
مکملای پکتین می تونن به بهتر شدن تعادل روده با افزایش رشد باکتریای خوب و کاهش رشد باکتریهای مضر کمک کنن
در حالی که مکملای پکتین در کاهش اسهال و گسترش تعادل سالم باکتریای روده موثر هستن مشخص نیس که غذاهای طبیعی شامل پکتین دارای امتیازات مشابه هستن. تحقیقات بیشتری لازمه.

9. غذاهای کم FODMAP ممکنه گاز، نفخ و اسهال رو کم کنه

بعضی از مردم در هضم کربوهیدراتایی با نام فودمپ (oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols) مشکل دارن. وقتی که FODMAP هضم نشده وارد کولون می شه اونا به سرعت به وسیله باکتریای روده تخمیر می شه که باعث ایجاد گاز زیادتر از اندازه و نفخ می شه. اونا هم اینکه آب رو جذب می کنن که باعث اسهال می شه.
خیلی از افراد گرفتار به مشکلات گوارشی، به خصوص آدمایی که گرفتار به IBS هستن به این نتیجه رسیدن که دوری از غذاهایی با سطوح بالای FODMAP، می تونه به کاهش گاز، نفخ و اسهال کمک کنه.
بررسی 10 تحقیقات کنترل شده تصادفی نشون داد که رژیمای کم FODMAP این علائم رو در 50-80٪ افراد گرفتار به IBS کاهش میدن.
در حالی که همه افراد گرفتار به مشکلات گوارشی مشکل هضم FODMAP رو ندارن کار با متخصص تغذیه ممکنه به شما در تعیین اینکه یکی از اونا باعث مشکل می شه کمک می کنه.

10. غذاهای غنی از پروبیوتیک می تونن حرکات روده رو تنظیم کنن

بعضی وقتا ناراحتی معده به دلیل دیس بیوسیسه که باعث ایجاد مشکل در نوع یا تعداد باکتریای روده می شه.
خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیکا، باکتریایی که واسه روده شما مناسب هستن ممکنه به اصلاح این مشکل و کاهش نشونه های گاز، نفخ و یا حرکات بی نظم روده کمک کنه.
مواد غذایی شامل پروبیوتیک که به سلامت روده کمک می کنه عبارتند از:
ماست یوگارت: تحقیقات زیادی نشون داده که خوردن ماست یوگارت شامل باکتریای زنده و فعال، می تونه هر دو یبوست و اسهال رو نابود کنه.
دوغ: دوغ می تونه به کاهش اسهال مربوط به آنتی بیوتیک کمک کنه و هم اینکه ممکنه به کاهش یبوست کمک کنه.
کفیر: نوشیدن 2 فنجون (500 میلی لیتر) کفیر در روز واسه یه ماه می تونه به آدمایی که دارای یبوست طولانی هستن کمک کنه تا به طور منظم حرکت روده رو تجربه کنن.
بقیه مواد غذایی شامل پروبیوتیک شامل میسو، ناتو، تمپه، کلم ترش، کیمچی و کامبوچا هستن اما تحقیقات بیشتری لازمه تا تعیین کنن که چیجوری روی سلامت روده تاثیر میذاره.

11. کربوهیدراتای شیرین می تونن خیلی راحت تحمل شن

کربوهیدراتهای شیرین مانند برنج، بلغور جو دوسر، کراکر و نون تست بیشتر واسه افراد گرفتار به ناراحتی معده پیشنهاد می شن.
در حالی که این پیشنهاد رایجه دلایل کمی نشون میده که اونا در واقع به کم شدن نشونه های کمک می کنن.
با این حال، خیلی از مردم می گن که این غذاها وقتی که احساس خوبی ندارین راحت تر حفظ می شن.
در حالی که کربوهیدراتهای شیرین ممکنه درزمان یه مریضی بیشتر دلپذیر باشن این مهمه که در اسرع وقت رژیم غذایی مناسب داشته باشین. محدود کردن رژیم غذایی زیادتر از اندازه ممکنه شما رو از گرفتن مقدار کافی از ویتامینا و مواد معدنی لازم بدن محروم کنه.

12. مایعات شفاف با الکترولیتا می تونه از کم آبی جلوگیری کنه

وقتی که یه معده ناراحت با استفراغ یا اسهال همراه س به آسونی دهیدره میشین.
استفراغ و اسهال دلیل می شه تا بدن شما الکترولیتا، مواد معدنی رو از دست بده این الکترولیتا دلیل درست عمل کردن سیستم عصبی می شن.
دهیدره شدن ناچیز و از دست دادن الکترولیت معمولاً با نوشیدن مایعات شفاف و خوردن غذاهایی که در حالت عادی شامل الکترولیتا هستن مانند سدیم و پتاسیم می تونن از بین برن.
آب، آب میوه، آب نارگیل، نوشیدنیای ورزشی، کراکرهای نمکی راه های عالی واسه برگردوندن ناپایداری مایعات و نبود تعادل الکترولیتا در رابطه با کم آبی بدن ناچیز هستن.
اگه کم آبی شدید باشه نوشیدن یه محلول آبرسانی دوباره شامل نسبت ایده آل آب، قندها و الکترولیتها ممکنه لازم باشه.

بیشتر بخونین: کم شدن آب بدن

.

منبع : foodregime.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا