۱۴ راهکار برای بهبود فرآیند عضویت

اصول تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری

۱۴ راه حل واسه بهبود پروسه عضویت

راه حل

سعید رهبری

۱۵

۲

۰ ۰۰۰۱

پروسه ثبت نام واسه یه وب سایت یا اپلیکیشن اهمیّت بسیار زیادی داره. واقعا دو راه بیشتر پیش پای کاربر شما نیس. یا راه اشتباه رو میره و بدون ثبت نام شما رو ترک می گوید که یعنی دیگه خبری از یه رابطۀ طولانی مدت و شانس درآمدزایی نیس. یا اینکه راه مورد علاقۀ شما رو پیش می گیرد و از اون پس روزای خوشی در انتظار هر دوی شما میشه. اما چی باعث می شه یه کاربر به عضویت یه وب سایت یا برنامه در بیاد؟ نیازای کاربر تنها عامل موثر در ثبت نامه یا مسائل دیگری هم بروی تعداد ثبت نام ها تاثیر می گذارن؟ ً گزینۀ دوم جواب درسته. تحقیقات مختلفی که در این مورد شده به ما نشون داده که عوامل بسیار جور واجور و به نظر بی ربطی می تونن بروی احتمال ثبت نام کاربر تاثیر بذارن. پس اگه دوست دارین بیشتر در این مورد بدونین، با ما همراه باشیم تا همراه همدیگه به بررسی راهکارهای جور واجور واسه بهبود اندازه تبدیل مخاطب به عضو بپردازیم. کافیه این نکات رو رعایت کنین تا بر تعداد اعضای خود اضافه کنین و درآمد بیشتری به دست بیارین.

فراخوان ثبت نام رو از باقی صفحه جدا کنین!

فراخوان (call to action) ثبت نام واقعا مهمترین بخش از هر پروسه ثبت نامیه، چون که نقطه ابتدایی اون هستش. با اینحال خیلی از وب سایت ها خیلی دقتی در این مورد به خرج نمی بدن و فراخوان ثبت نام اونا از بقیه صفحه جدا نیس. یعنی به طور کاملً با باقی صفحه هماهنگه، دکمه اون مشابه بقیه دکمه های صفحه س و … اما شما نباید مثل بقیه از اهمیّت چشمی این فراخوان غافل شید.

مطمئن شین که بخش ثبت نام شما از بقیه قسمت های صفحه متمایزه. از رنگ هایی با کانتراست نسبت به بقیه قسمت های صفحه استفاده کنین، فونت بزرگتری رو به کار ببرین و یه مکان خوب رو واسه قرار دادن این فراخوان انتخاب کنین. واسه گرفتن بهترین نتیجه خوبه که طراحی های جور واجور رو تست کنین. یه عبارت می تونه از عبارت دیگه بیشتر تاثیر داشته باشه، یه رنگ می تونه توجه بیشتری رو جلب کنه و … اما تنها راه واسه مطمئن شدن اینه که تموم گزینه های ممکن خود رو تست کنین. نتفلیکس (Netflix) یه سرویس تلویزیونی آنلاینه که خوب از پس این موضوع بر آمده. شما می تونید یه ماه به صورت رایگان از خدمات این شبکه استفاده کنین و این موضوع با یه دکمه قرمز خیره کننده به اطلاع شما رسیده. هم اینکه به این شعار دقت کنین: “در هر وقتی عضویت خود رو لغو کنین.” این باعث می شه کاربر با خیال راحت ثبت نام کنه.

به مخاطب یه افق دید جذاب رو نشون بدید!

آخرین باری رو که وارد یه مغازه شدید به یاد بیارید. لازم بود فرمی پر بکنین؟ نه؟ چه باحال! یعنی شما می تونستید بدون ثبت نام به اجناس درون مغازه نگاه بندازید و بدون هیچ خریدی از مغازه خارج شید؟ خوب دقت کنین چون یه درس بزرگ اینجا نهفتهه. مغازه ها به مردم اجازه میدن بدون اینکه ترسی از تعهد داشته باشن به اجناس نگاه بندازن و کیفیت اونا رو بررسی کنن. شمام باید همینکار رو بکنین. تلاش کنین یه نمایش عالی از امتیازات اجناس و خدمات خود داشته باشین و به مخاطبان نشون بدین که دقیقاً با ثبت نام چی بدست میارن.

بالزامیک (Balsamiq) یه سیستم طراحی وب سایت آنلاینه که خوب از عهده اینکار بر آمده. این وب سایت به کاربران خود اجازه می دهد واسه یه ساعت از نسخۀ آزمایشی سایت استفاده کنن، اونم بدون نیاز به ثبت نام. لینکدین (Linkedin) هم یه نمونه خوب دیگه س. این وب سایت به شما اجازه می دهد بدون ثبت نام در میان اعضا جستجو کنین. اما با یه ترفند زیرکانه از شما می خواهد واسه مشاهده اطلاعات بیشتری از افراد فرم ثبت نام رو تکمیل کنین.

دلایل راضی کننده ای واسه ثبت نام ارائه بدید!

حتماً پیش خود می گویید که این موضوع بسیار روشنه. در دفاع از خود باید بگیم که بیشتر پیشنهادات خوب روشن هستن: شما باید به مخاطبان خود دلایل راضی کننده ای واسه ثبت نام بدین. واسه این منظور باید به یه سوال جواب بدین. این همون سوالیه که کاربران همیشه تو ذهن خود با اون دست و پنجه نرم می کنن: این کار چه سودی واسه من داره؟

امتیازات ثبت نام در وب سایت یا برنامۀ خود رو مشخص کنین. دقت کنین که باید این کار رو از زاویۀ نگاه کاربر انجام بدین. یعنی باید امتیازات خود رو به کاربر بفروشین، نه امکاناتتان رو. هم اینکه این نکته رو در نظر داشته باشین که هیچ کس دوست نداره تحت فشار قرار بگیره. پس اجازه بدید کاربران اول با اجناس و خدمات شما آشنا شن و بفهمن امتیازات ثبت نام چیه و بعد از اونا درخواست عضویت کنین. اورنوت (Evernote) یه سیستم یادداشت ورداری آنلاینه که در زمینۀ معرفی محصول خود بسیار عالی عمل کرده و با وجود اینکه فرم ثبت نام اون در بالای صفحه قرار داشته و مرکز صفحه رو اشغال کرده، حس تحمیل شدن رو به شما نمی دهد.

اگه ثبت نام مجانیه، این موضوع رو به طور کاملً شفاف کنین!

کاربران شما می تونن به صورت رایگان ثبت نام کنن؟ حتی اگه ثبت نام رایگان شما به صورت آزمایشی هم باشه، باز باید این موضوع رو به طور کاملً روشن کنین. با اینکار کاربر با خیال راحت تری ثبت نام می کنه و ترس اون از تعهد به شما کاهش پیدا می کنه.

ترلو (Trello) یه وسیله مدیریت پروژۀ آنلاینه که بسیار خوب بر روی رایگان بودن ثبت نام خود تاکید می کنین. در این وب سایت دکمه “ثبت نام” عادی با یه دکمۀ با جذابیت کمتر اما بسیار راضی کننده جانشین شده: “ثبت نام کنین – مجانیه”.

به مخاطب خود ضمانت بدین!

ضمانت های شما بستگی به خدماتی داره که به کاربران خود ارائه می دهد. مثلا وقتی که بحث بر سر یه خبرنامه رایگان یا دریافت بروزرسانی باشه، خوبه که به کاربر اطمینان بدید که هر زمان بخواد می تونه از این سرویس بی خیال شه و نشانی ایمیل اون هم پیش شما امنه. وقتی هم که بحث بر سر پول باشه، اطمینان بدین که در صورت نبود رضایت پول ایشون برمی گرده.

یه نکته: خیلی از شرکت ها یه ضمانت برگشت پول چند روزه به کاربران خود ارائه میدن، اونم با این فرض که اینطوری کاربر زمان کمتری داره تا ایرادی از سیستم بگیره. اما ممکنه به یه تصمیم با عجله واسه لغو عضویت به وسیله کاربر منجر شه. چون که اونا طی چند روز اول خیلی روی محصول شما سرمایه گذاری نکرده ان. اما وقتی یه بازه طولانی تر به کاربر ارائه بدید (مثلا یه ماه)، احتمال اینکه اونا به خدمات شما وابسته شن رو افزایش می بدید و دیگه گذشتن از اونا خیلی کار راحتی نخواد بود.

آی پیج (iPage) یه سیستم هاستینگ اینترنتیه که به کاربران اجازه می دهد در ۳۰ روز اول سرویس خود رو لغو کنن.

یه تشویق کننده واسه ثبت نام بسازین!

مهم نیس که عضویت شما رایگان یا پولیه، در هر صورت ارائه دادن یه نوع تشویق کننده واسه ثبت نام می تونه تاثیر بسیار زیادی بروی اندازه تبدیل شما داشته باشه. مثلاً می تونید یه کتاب الکترونیکی رایگان به کاربران ارائه بدید یا خدمات رایگانی رو واسه اونا در نظر بگیرین. یه مشاوره تلفنی یا اینترنتی رایگان چطوره؟ مردم دوست دارن چیزای رایگان دریافت کنن. این موضوع باعث می شه احساس کنن که چیز بیشتری بدست آورده ان. تا حالا به اون هدایایی دقت کرده اید که فروشگاه ها به رایگان همراه محصول ارسال می کنن؟ این باعث می شه چیزی که گران قیمت به نظر می رسد، تبدیل به یه پیشنهاد خاص شه. شما هم می تونید همینکار رو به ارائه یه تشویق کننده خوب انجام بدین.

قیمت

کجا لینک بسازیم؟ – ۱۷ منبع بکر واسه ساخت بک لینک

بک لینک

هم اینکه اگه که یه محصول یا سرویس جدید رو ارائه می دهد، بد نیس که به کسائی که اوایل ثبت نام می کنن یه پیشنهاد خاص بدین. این یه راه ساده س! واسه اینکه در اول کار، کاربران بیشتری رو به سمت خود جذب کنین. البته یادتون نره که به کاربران اطلاع بدید این پیشنهاد فقط واسه کسانیه که ظرف یه مدت مشخص یا زودتر از بقیه ثبت نام می کنن. حتی یه نشون “کاربران بنیانگذار” یا … هم کافیه واسه اینکه مخاطب تمایل بیشتری به ثبت نام داشته باشه.

هدف شما باید یه پروسه ثبت نام تک مرحله ای و سریع باشه!

هر چی جاده کوتاه تر باشه، مسافر بیشتر میشه. این موضوع دست کم در مورد پروسه ثبت نام صدق می کنه. هر چقدر که مراحل کمتری واسه ثبت نام لازم باشه، شانس اینکه کاربر با موفقیت مانع دردسرآفرین ثبت نام رو بگذرونه بیشتره.

در شرایط ایده آل، ثبت نام باید تنها تو یه مرحله به پایان برسه. یعنی درست همونطور که تامبلر (tumblr) این پروسه رو پیاده سازی کرده. اما اگه این موضوع ممکن نیس، باید تلاش کنین ثبت نام رو در کمترین مراحل ممکن ممکن کنین. هم اینکه یادتون نره که از همون اول مشخص کنین که کاربر باید چی رو توقع داشته باشه. مثلا به اون بگید که حالا در مرحله اول از یه پروسه دو مرحله ایه.

انتظارات مخاطب رو از همون اول شکل بدید!

حتماً تا حالا در شهربازی مجبور شده اید پشت صف های انتظار طولانی وایسید. به این موضوع دقت کرده اید که هیچوقت تابلویی وجود نداره که به شما بگه حدوداً چقدر باید منتظر بمونین؟ به چه دلیل همچین چیزی وجود نداره؟ ساده س!! گفتن اینکه قراره سه ساعت تو یه صف انتظار برزخی وایسید، اونم واسه اینکه فقط چند دقیقه از یه اسباب بازی لذت ببرین، خیلی ایدۀ جالبی به نظر نمی رسد. اما این تموم ماجرا نیس و یه موضوع دیگه هم باید در نظر داشت. آدما از نامعلوم می ترسند. پس گفتن اینکه یه پروسه چقدر زمان می برد در آخر باعث می شه که اونا بدونن باید انتظار چی رو داشته باشن و با آگاهی وارد اون شن.

پس بهتره که از همون اول به مخاطبان بگید که پروسه ثبت نام دارای چند مرحله س، چقدر زمان میبره و چه اطلاعاتی لازمه. کمک کنین تا ترس اونا از بین بره. سرویس میل چیمپ (MailChimp) یه نمونه خوب از این موضوع رو به نمایش می گذارد. این یه سرویس بازاریابی ایمیلیه که از همون اول به بازدیدکنندگان خود اطلاع می دهد که ثبت نام تنها حدود ۳۰ ثانیه از زمان اونا رو می گیره و البته، هیچ احتیاجی هم به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی نیس. اینجوری کاربر می تونه با خیالی راحت بروی دکمۀ ثبت نام کلیک کنه.

تاکید کنین که چه تعداد کاربر تا الان ثبت نام کرده ان!

یه راه عالی واسه اینکه به مخاطبان انگیزه بدین و اونا رو به ثبت نام تشویق کنین، مشخص کردن تعداد آدم هاییه که قبل از این به عضویت شما در اومده ان. به خصوص اگه بحث بر سر یه رقم بزرگ باشه. به چه دلیل؟ چون ما به ذات موجوداتی قبیله ای هستیم و وقتی بقیه کاری رو انجام میدن بدون بیشتر علاقه مند می شیم. پس نشون دادن اینکه چه تعداد تا این لحظه ثبت نام کرده ان و حتی اعلام اینکه ثبت نام های مورد بحث چقدر تازه بوده ان می تونه یه تاثیر بسیار مثبت بروی اندازه عضویت شما داشته باشه.

اینویژن (inVision) یه محیط کاری واسه ایجاد نمونه و همکاریه که خوب از پس اینکار بر آمده و واسه مخاطب اعلام می کنه که تا این لحظه بیشتر از ۱ میلیون کاربر واسه به کار گیری این وسیله ثبت نام کرده ان.

درخواست کمترین اطلاعات ممکن رو داشته باشین!

خیلی راحت می توان فهمید که پروسه ثبت نام یه شرکت تحت تاثیر بخش بازاریابی اون بوده یا خیر. بازاریابان معمولاً اصرار دارن که اطلاعات بسیار زیادی رو از کاربران دریافت کنن و ادعا می کنن که این اطلاعات مثل طلا ارزش دارن. اما باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر چند گرفتن اطلاعات زیاد می تونه بخش بازاریابی رو خوشحال کنه، اما باعث می شه که اندازه تبدیل شما شدیدا کم بشه.

پس به جای اینکه از همون اول درخواست اطلاعات بسیار زیادی رو از کاربر بکنین، بهتره کمترین اطلاعات ممکن رو بخواین (عموماً این اطلاعات شامل ایمیل و رمز عبوره) و بعد واسه راه اندازی کامل حساب درخواست اطلاعات بیشتری رو بکنین. حتی می تونید مثل اسلک (Slack) تنها یه نشانی ایمیل از مخاطبان خود بدین و بعد بعد از تائید ایمیل از اونا بخواین اطلاعات دیگه از جمله رمز عبور رو وارد کنن.

از کاربر نخواهید اطلاعات برابری رو دو مرتبه وارد کنه!

تصور کنین که این دیالوگ رو با یه آشنای جدید داشته باشین:

سلام، اسم من محمده.

از دیدنت خوشحالم محمد، اسمت چی بود؟

محمد، اسم من محمده، خودت همین الان اسم منو گفتی!

مسخره نیس؟ پس به چه دلیل هنگام ثبت نام باید این موضوع اتفاق بیفته؟ مثلاً از کاربر بخوایم دو بار ایمیل یا حتی رمز عبور خود رو وارد کنه؟

پس به جای اینکه از کاربر بخواین اطلاعات رو چند بار وارد کنه، بهتره به همون یه بار اکتفا کنین. می پرسید که با اینکار ممکن نیس کاربران اطلاعات رو به اشتباه وارد کنن؟ چیجوری می توان ایمیل و رمز عبور کاربر رو چک کرد؟ اگر تصمیم گرفتید تنها یه بار رمز عبور کاربر رو دریافت کنین، می تونید یه گزینه در اختیار اون بذارین تا بتونه رمز عبور براش نشون داده شه و بتونه اون رو بررسی کنه. هم اینکه همیشه این امکان واسه اون هست تا رمز عبور خود رو از راه ایمیل عوض کنه. نشانی ایمیل هم که معمولاً باید به وسیله کاربر تائید شه.

اجازۀ ورود با یه حساب کاربری خارجی رو به مخاطب بدین!

یه روش عالی واسه ساده کردن پروسه ثبت نام اینه که به مخاطبان اجازه بدید از راه بقیه حساب های خود در گوگل، توئیتر، لینکدین و … وارد سایت شما بشنون. اینجوری مخاطبان خیلی راحت می تونن در سایت شما ثبت نام کنن و وارد اون شن.

سئو رو آسون بیاموزیم: لینک بیلدینگ و تولید محتوا

اوکادو (Ocado) یه سوپرمارکت آنلاینه که به مخاطبان اجازه می دهد با به کار گیری اطلاعات خود ثبت نام کنن یا از یه حساب پی پال یا فیسبوک استفاده کنن.

به کاربر اطمینان بدین که اطلاعاتش امنه!

اعتماد یه عامل تعیین کننده در ثبت نام کاربرانه. همیشه این سوال تو ذهن مخاطب هست که می تونه به یه شرکت اعتماد کنه و اطلاعات خود رو در اختیار اونا بگذار یا نه. کلاه ورداری های بسیار زیاد هم به این موضوع بیشتر دامن زده. پس خوبه که در بین پروسه ثبت نام به کاربران اطمینان بدین که اطلاعات اونا در امانه و جای هیچ،گونه نگرانی نیس. به اونا بگید که اطلاعاتشون به چه طریقی مورد استفاده قرار می گیرد و با چه کسائی به اشتراک گذاشته می شه.

سوروی مانکی (SurveryMonkey) یه وسیله آماری آنلاینه که این موضوع رو در پروسه ثبت نام خود دید کرده و در بین اون به کاربران اطمینان می دهد که در صورت ورود با حساب فیسبوک یا گوگل، اطلاعات اونا به طور کاملً پنهونی باقی می موند.

کاربر رو مجبور نکنین گزینۀ قبول کردن شرایط و قوانین رو تیک بزنه!

ما همه عاشق شرایط و قوانین هستیم. موافق نیستین؟ یکی از تفریحات شخص من اینه که ۴۶ صفحه قوانین شرکت اپل رو (بیشتر از ۲۰ هزار کلمه) بارها بخونم. به خصوص وقتی که می خواهم بخوابم. واقعا از وقتی که با این قوانین آشنا شدم دیگه احتیاجی به شمردن گوسفند نیس.

بدیش اینه با وجود [نبود] جذابیّت انکارناپذیر شرایط و قوانین، وجود اونا یه امر حیاتیه. ولی بازم می توان از گذاشتن گزینۀ “شرایط رو خونده و با اونا موافق هستم” (که دروغ بسیار بزرگی هم هست چون تعداد معدودی آدم در جهان هستن که واقعآً شرایط رو مطالعه می کنن از جمله کسی که اونا رو می نویسد)، بهتره فقط اعلام کنین که ثبت نام به معنی موافقت با شرایط وب سایته. وب سایت پینترست (Pinterest) یه نمومه خوب از این موضوعه. در زیر دکمۀ ثبت نام این وب ‎سایت اعلام شده که ساخت حساب به معنی موافقت با قوانین، شرایط و استفاده این وب سایت از کوکی شماس.

منابع: UX for the Masses و Kissmetrics