11عادت مضر برای سلامت مغز

آکایران :مغز فرمانده بدنه و سلامت اون تاثیر زیادی روی سلامت کل بدن داره. مطمئنا سالم بودن و سالم موندن در زندگی هممون از اهمیت بالایی برخورداره و باید همه تلاش خود رو واسه بهبود سبک زندگی شون بکنن. اما خیلی از ما غفلتایی داریم که بدیش اینه سلامتی مون رو نشونه می رن. اگه می خواین سبک زندگی تون رو پیشرفت بدین و از بروز خیلی از ناخوشیا پیشگیری کنین، کافیه به عادتای روزمره تون دقت بیشتری داشته باشین و بدونین بعضی از این عادتا، سلامت فرمانده بدن رو به خطر میندازن. در این مطلب 11 عادتی که باید ترک کنین تا مغز سالمی داشته باشین رو عنوان می کنیم.

: 11عادت مضر واسه سلامت مغز

کمبود خواب
سلامت مغز با کمبود خواب جور در نمیاد. همه مردم از اهمیت خواب کافی و خوب باخبر هستن، اما کمتر کسی به اون توجه می کنه. مخصوصا این روزا که بیشتر افراد تا نیمه های شب در شبکه های اجتماعی در حال چرخ زدن و رد و بدل کردن پیام هستن.

اگه می خواین خواب با کیفیت و مغز سالمی داشته باشین باید هر شب 8 ساعت بخوابین. مغز از این مدت زمان، واسه استراحت خود و هم اینکه رد و بدل کردن تبادلات متابولیکی، زنده کردن سلولا و پر کردن باک انرژی بدن استفاده می کنه.

بنا : اگه به اندازه کافی نخوابید، سلولای مغزی رو در برابر نابودی قرار می دید. در نتیجه همیشه احساس خستگی می کنین و مغز توانایی اداره امور بدن رو از دست میده.

 

این عادت به سلامتی مغزتون آسیب می زنه. به خاطر اینکه اندازه اکسیژن خون کاهش پیدا کرده و تجمع دی اکسیدکربن زیاد می شه که اثرات داغون کننده ای روی مغز داره. لطفا روی سرتون پتو نکشید.

تلاش کنین واسه انجام حساب و کتاب رومزه از ماشین حساب استفاده نکنین. شعر حفظ کنین. زبون جدیدی یاد بگیرین و خلاصه اینکه، مغزتون رو به حال خودش رها نکنین

کار کردن با وجود مریض بودن
اگه خدای نکرده به هر دلیلی مریض شدین از کار کردن، مطالعه زیاد و یا فکر کردن افراطی دوری کنین. بدن شما نیاز داره که از همه انرژی خود واسه مقابله با مریضی استفاده کنه. در نتیجه زمان مریضی و ناخوشی وقت مناسبی واسه هدر دادن انرژی نیس.

اگه در بین مریضی خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کنین، مغزتون رو به کار می گیرین، در حالی که فرمانده بدن مشغول ارسال پیامای لازم واسه درمان شماس. در این صورت فشار مضاعفی به مغز وارد می شه.

هم اینکه نبود استراحت و مراقبت کافی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شده و امکان اینکه دچار بیماریای دیگری هم شید، بالا میره.

 

صرفنظر کردن از صبحونه
اگه قید صبحونه رو می زنید، فکرتون صد درصد از بیخ و بن غلطه. بدن ما بعد از هشت ساعت خواب و ناشتا بودن به مواد غذایی نیاز داره تا انرژی بگیره.

اگه صبحونه نخورده روزتون رو شروع کنین بدن مجبور می شه به ذخایرتان مراجعه کنه. در این صورت احتمال خستگی یهویی، نبود تمرکز، فراموشی و بدخلقی بالا میره.

در واقع اگه انرژی لازم رو در اول روز به دست نیارین، مغزتون قادر به دقیق شدن و فوکوس کردن ویادآوری مسائل نیس و آسیب می بینه.

 

زیاده روی در مصرف قند
اگه تغذیه سالمی نداشته باشین و در مصرف قندها (شیرینی جات، سیب زمینی سرخ کرده و چیزای دیگه ای به جز اینا) زیاده روی کنین و مخصوصا اینکه طرف میوه و سبزیجات نرید، موادی در بدن تجمع پیدا می کنن که ضرر دارن.

بدیش اینه جذب زیاد قند و کمبود ویتامین باعث کاهش رشد سلولای عصبی می شه. در نتیجه سلامت مغز به خطر میفته.

 

پرخوری
خوردن غذا وقتی که گرسنه نیستین، بی فایده س. اگه به طور مرتب مواد غذایی استفاده کنین، بدن اونا رو به صورت چربی ذخیره می کنه. در نتیجه احتمال چاقی و آسیب به رگای خونی مغز بالا میره.

در نتیجه بهتره وقتی که گرسنه تون هست و به اندازه نیازتون، غذا بخورین.

 

مصرف الکل
مصرف الکل خیری واسه مغز نداره. بیشتر آدمایی که به نوشیدنیای الکلی عادت می کنن، در دام یه جور اعتیاد می افتن و دچار زیاده روی می شن. غافل از این که این نوشیدنیا باعث مرگ نورونا یا همون سلولای عصبی می شن و سرعت انتقال پیامای عصبی رو کاهش میدن.

علاوه بر این باید بدونین که الکل واسه ارگانای دیگری مانند کبد و قلب هم مضره.

 

مصرف دخانیات
سیگار خیری واسه بدن نداره و سلامتی رو با خطرات جدی مواجه می کنه. مصرف دخانیات باعث کم شدن اندازه اکسیژن دریافتی و حجم مغز می شه.

سیگار کشیدن خطر بروز بیماریایی مانند فراموشی، شکلای جور واجور سرطان، مشکلات تنفسی و چیزای دیگه ای به جز اینا رو بالا برده و حتی دی ان ای رو هم به خطر میندازه.

 

نفس کشیدن در هوای آلوده
نفس کشیدن در هوای آزاد و سالم واسه بدن و مخصوصا مغز خوبه. اما اگه هوایی که تنفس می کنین آلوده باشه، به سلامت مغز آسیب می رسه. به خاطر اینکه آلودگی هوا باعث کاهش کارایی و قدرت سلولای عصبی می شه.

 

استرس
استرس، خشونت، عصبانیت، داد و بیداد و بدخلقی اثرات منفی روی سیستم عصبی به جا می ذارن. در واقع تنشای روحی و استرس و چیزای دیگه ای به جز اینا باعث کاهش قدرت مغز و افزایش خطر سکته قلبی و سکته مغزی می شه. پس لازمه که استرسا و فشارهای روحی رو کنترل کنین.

 

رها کردن مغز به حال خود
مغز واسه سالم موندن نیاز به مراقبت و تمرین داره وگرنه، خسته و ضعیف می شه.

فکر کردن، کار کردن، طبقه بندی کردن اطلاعات اندوخته در مغز، خوندن کتاب، انجام بازیای فکری، یادگیری چیزای جدید، ورزش و چیزای دیگه ای به جز اینا واسه داشتن مغزی سالم موثر هستن و به افزایش قدرت مغز کمک زیادی می کنن.

تلاش کنین واسه انجام حساب و کتاب رومزه از ماشین حساب استفاده نکنین. شعر حفظ کنین. زبون جدیدی یاد بگیرین و خلاصه اینکه، مغزتون رو به حال خودش رها نکنین.

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *