11ماده غذایی افزایش دهنده طول عمر و سلامتی | تغذیه سالم

خوبه بدونین که این مواد غذایی که به خاطر همین مسئله مشهور شدن،شامل دسته ای ویتامینها و مواد شیمیایی مخصوص هستن که به شما واسه مقابله با خیلی از بیماریای کشنده کمک می کنه.

اینجا به دسته ای از این مواد غذایی می پردازیم:

 

۱) سیب

*محتویات:سیب پر از آنتی اکسیدان هایی مثل کورستینه.هم اینکه شامل فیبرهای قابل حل مثل پکتینه.

* اثرات اون روی سلامتی:کورستین که یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها هستش،از دچار شدن به سرطان و از لخته شدن خون جلوگیری می کنه. پکتین هم سطح کلسترول خون رو پایین می آورد و سموم سرطان زا رو از جریان خون دفع می کنه.

* بهترین راه استفاده: بهتره سیب رو به حالت خام و با پوست استفاده کنیم چون کورستین در پوست سیب هست.

 

۲) آوکادو

* محتویات: آوکادو شامل مقدار زیادی فیبره و حتی بیشتر از موز پتاسیم در خود داره.

* اثرات اون روی سلامتی: نه فقط باعث صافی و نرمی پوست می شه،بلکه از بالا رفتن فشار خون،بیماریای قلبی و شکلای جور واجور بخصوصی از سرطانا مخصوصا سرطان روده هم جلوگیری می کنه.

*بهترین راه استفاده: فقط کافیه که پوست اونو کنده و خام بخورین.می تونین اونو با گوجه فرنگی،آبلیمو،فلفل هالپانو و نمک هم ترکیب کرده و سس گواکامولی از اون بسازین.

 

 

۳) موز

*محتویات: موز شامل مقدار زیادی پتاسیم،منیزیم و فلیته.

* اثرات اون روی سلامتی: پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته رو پایین می آورد.فلیت به رشد درست بافتا کمک کرده و از ایتلا به بیماریای قلبی و سرطان جلوگیری می کنه.

* بهترین راه استفاده: دقیقاً مثل میمونا خیلی راحت موز رو پوست کنده،بخورین و لذت ببرین.انگار میمونا بیشتر از چیزی که ما فکر می کنیم باهوش هستن.

 

۴) تخم مرغ

* محتویات: تخم مرغ شامل مقدار زیادی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتینه.

* اثرات اون روی سلامتی: فایده عمر طولانی چیه اگه حتی نتونین به یاد بیارین که دندون مصنوعی هاتون رو کجا گذاشته اید؟ خوردن تخم مرغ به شما کمک می کنه.کولین موجود در تخم مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می کنه.کاروتینوئید هم از دچار شدن به بیماریای چشمی مربوط به پیری مثل آب مروارید جلوگیری می کنه.

* بهترین راه استفاده: تخم مرغ رو می تونین به حالت آب پز،جوشونده یا خاگینه استفاده کنین.فقط یادتون باشه که پختن اونا با مقدار زیادی کره یا روغن براتون ضرر داره.

 

 

۵) سیر

*محتویات: سیر هم شامل مقدار خیلی از آنتی اکسیدان هاس.

* اثرات اون روی سلامتی: سیر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته رو کم می کنه. هم اینکه با کشتن سلولای سرطانی مقدار زمان زنده موندن رو در افراد سرطانی زیاد می کنه.

*بهترین راه استفاده: بهتره که سیر رو به حالت خام استفاده کنین.می تونین اونو خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه کنین.

 

۶) لوبیا قرمز

* محتویات: شامل مقدار زیادی فیبر قابل حله.

* اثرات اون روی سلامتی: فیبر به حفظ سلامتی سیستم گوارشی کمک بسیاری میکنه و یه سیستم گوارشی سالم هم از دچار شدن به دیابت و سرطان روده جلوگیری میکنه.فیبر قابل حل هم اینکه کلسترول و قند خون رو پایین می آورد.

* بهترین راه استفاده: هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسرو شده این اثرات خوب رو روی سلامتی می ذارن.خوبه که مقداری از این لوبیاها رو هم در غذاهای مورد علاقه تون بندازین یا اونا رو به غذاهای مکزیکی اضافه کنین.

 

 

۷) گردو

*محتویات: گردو شامل مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ه.

* اثرات اون روی سلامتی: اسید چرب امگا ۳ نه فقط از لخته شدن خون و دچار شدن به بیماریای قلبی جلوگیری می کنه،هم اینکه می تونه از افسردگی و ورم مفاصل هم جلوگیری کنه.

* بهترین راه استفاده: بهتره که گردو رو به حالت تازه بعد از بیرون اومدن اون از پوست استفاده کنین،اما تا دو هفته بعد از بیرون اومدن از پوست هم می تونن تا حدودی تازگی خود رو حفظ کنن به شرط اینکه در مکانای خشک و خنک نگهداری شن.از گردو می تونین واسه تزئین روی سالاد هم استفاده کنین.

 

۸) اجناس سویا و توفو

* محتویات: شامل هورمونای گیاهی ایزوفلاونه.

* اثرات اون روی سلامتی:سویا به پایین اومدن اندازه LDL ناسالم در کلسترول خون کمک

می کنه که فشار خون رو پایین آورده و احتمال حملات قلبی رو هم کم می کنه.

*بهترین راه استفاده: توفوی سفت بهترین منبع سویاه و برخلاف باور عموم توفو طعم بدی نداره.

 

 

۹) انگور قرمز

* محتویات: انگور قرمز شامل آنتی اکسیدانای قوی کاتچین و یه جور پلی فنول به نام رسیراتروله.

* اثرات اون روی سلامتی: کاتچین به نابود کردن رادیکالای آزاد کمک کرده و از دچار شدن به سرطان جلوگیری می کنه.تحقیقات نوین هم نشون میده که رسیراترول اندازه کلسترول خون رو کم می کنه و از پیشرفت سرطانای پوستی و بقیه سرطانا جلوگیری می کنه.

* بهترین راه استفاده: نوشیدن یه یا دو لیوان آب انگور در روز واسه این منظور کافیه.اما مصرف بیشتر از این اندازه می تونه اثرات خوب این ماده رو نابود کنه.

 

۱۰) اسفناج

*محتویات: اسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات هستش.به اندازه سیر در خود آنتی اکسیدان داشته و منبع خوبی واسه اسید فولیک و ویتامینای A و C هستش.

*اثرات اون روی سلامتی: اسفناج اثرات بسیار مثبتی روی سلامتی شما داره. با سرطان، بیماریای قلبی و مشکلات مغزی مقابله می کنه.

* بهترین راه استفاده: اسفناج خام یا بخارپز شده بهترین نوع خوردن این ماده به درد بخور غذاییه.می تونین اونو با گوجه فرنگی،گردو و تخم مرغ آبپز ترکیب کرده و سالادی خوشمزه بسازین.

 

 

۱۱) رازیانه

* محتویات: رازیانه که جزء سبزیجات ایتالیاییه،شامل مقدار زیادی ویتامین A،کلسیم،پتاسیم و آهنه.

*اثرات اون روی سلامتی: رازیانه به برطرف کردن مشکلات گوارشی کمک می کنه.آهن و ویتامین A موجود در این گیاه به سلامت پوست و ناخن کمک زیادی می کنه.از خستگی و کم خونی هم جلوگیری می کنه.

* بهترین راه استفاده: رازیانه رو می تونین به صورتای مختلفی استفاده کنین:خام،بخار پز شده یا سرخ شده.

** بخورین تا زنده بمونین…

حالا که با فواید این مواد غذایی آشنا شدید،بهتره که حتماً اونا رو در برنامه غذاییتان بذارین تا همیشه سالم مونده و عمری طولانی داشته باشین.

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا