11 متخصص طبیعی بینایی برای جلوگیری از آسیب به چشمان شما

: 11 متخصص طبیعی بینایی واسه جلوگیری از آسیب به چشمون شما

: حفظ سلامت چشمون از جمله مهم ترین وظایفیه که به عده فرده و امروزه با در نظر گرفتن افزایش گازای گلخانه ای و افزایش آسیب به لایه اوزون و ورود بیشتر اشعه های مضر خورشید لازمه تا مراقبتای خاص ای از این اندام به عمل آید. با داشتن یه رژیم غذایی مناسب می تونین هم سلامت چشمون خود رو تضمین کنین و هم به بهتر شدن اون کمک کنین.

با مصرف بعضی میوه و سبزیجات خیلی راحت می تونین از شر عینکهای طبی خود خلاص شید.

این روزا تعداد کسائی که مجبور به به کار گیری عینکای طبی هستن، بیشتر شده و مصرف مواد غذایی که موجب تقویت سیستم بینایی می شن یکی از راه های پیشگیری کننده هستش پس با یه جمع آوری کوتاه، کوتاه و به درد بخور عینکهای خوراکی رو تقدیم حضورتون می کنیم.

با طالبی آب مروارید رو دور بزنین

مصرف مواد غذایی که بتا کاروتن بالایی داره به دلیل تبدیلش به ویتامین Aدر بهبود کارکرد چشما موِثره.  بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می شه. تحقیقات نشون دادن، آدمایی که از راه رژیم غذایی شون، هر روز بتاکاروتن کافی دریافت می کنن، کمتر به آب مروارید دچار می شن.

جالبه بدونین که خوردن یه طالبی کوچیک که دارای 180 میلی گرم ویتامین C هستش، احتمال دچار شدن به آب مروارید رو به اندازه یه سوم در افراد مستعد کم می کنه.

کلم بروکلی هماهنگ کننده چشما در مقابل تغییرات نور

شاید شنیده و خوندین که هویج واسه سلامت چشم ها خیلی خوبه و این موضوع به لوتئین اون مربوط می شه اما این بار می تونین واسه حفظ سلامت چشما در کنار هویج از خواص کلم بروکلی هم استفاده کنین. بروکلی آنتی اکسیدان های مفیدی داره که از تخریب سلولای چشم، بروز مریضی آب مروارید و آسیب به عدسی چشم پیشگیری می کنن.

کلم بروکلی پر از ریبوفلاوینه که به نام ویتامین B شناخته می شه که کارکرد اون موجب هماهنگی چشما نسبت به تغییرات نوره. کمبود این ماده در بدن باعث التهاب، تاری دید و خستگی چشم ها می شه. اما بر عکس، مصرف منظم ریبوفلاوین می تونه از آب مروارید پیشگیری کرده یا روند پیشرفت اونو متوقف کنه. از طرفی این سبزی به درد بخور شامل لوتئین و زیگزانتینه که نقش مهمی در سلامت بینایی داره.

هویج یار همیشگی سلامتی چشم ها

بتاکاروتن مسئول رنگ نارنجی هویجه. هرچه بتا کاروتن زیاد تر باشه، هویج نارنجی تر می شه. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A می شه. آنتی اکسیدان بتاکاروتن در سبزیجات ریشه ای مانند هویج پیدا میشه؛ اما هویج نمی تونه به اصلاح نزدیک بینی کمک کنه یا باعث تقویت دید چشم در تاریکی شه. تقویت دید چشم با مصرف هویج فقط در صورتی اتفاق میفته که فرد از پایه به دلیل کمبود ویتامین A دچار ضعف بینایی شده باشه.

عینک آفتابی طبیعی در دل سبزیجات

سبزیا و میوه های پاییزی حامی بسیار خوبی واسه اعضای بدن مخصوصا چشما هستن. تحقیقات جدید نشون میده اسفناج، شکلای جور واجور کلم (کلم بروکلی، گل کلم، کلم قمری) به دلیل دارا بودن لوتئین و مرکبات به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان نقش مهمی بر سلامت چشم اجرا می کنن.لوتئین ماده ای از خونواده کارتینوئیدهاه که به نظر محققان اثر محافظتی بر چشما داره و مثل یه عینک آفتابی طبیعی چشما رو در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید مراقبت می کنه.آنتی اکسیدان هم جزء مولکولای به درد بخور بوده که با خنثی کردن رادیکالای آزاد مانع از تاثیر داغون کننده اونا بر سلولای بدن می شه. به گفته پزشکان، سبزیجات و میوه های پاییزی نقش اساسی در سلامت چشم سالمندان اجرا می کنن.

مصرف روزانه سبزیجات برگدار سبز تا ۲۰ درصد یا بیشتر موجب کاهش بیماریای جدی چشم، مخصوصا آب مشکی، می شه.

کلم بروکلی برضد پرتوهای ماوراء بنفش

سبزیای به رنگ سبز، مانند کل خونواده کلما، غنی از رنگدانها و آنتی اکسیدانا هستن و مقدار زیادی ویتامین C دارن که به حفاظت از شبکیه و عدسی چشم از پرتوهای ماورای بنفش و هم رادیکالای آزاد که اثرات زیانباری بر بینایی دارن، کمک می کنه.

دید در شب مشهور رو بشناسین

بلوبری به خاطر تاثیرش در بهبودبخشی به دید در شب مشهوره و این تاثیرش روی خلبانان نیروی هوایی بریتانیا در بین جنگ جهانی دوم امتحان شده. بلوبری شامل ویتامین C و آنتوسیانینا، ترکیباتی که حدت بینایی رو تقویت می کنن، است و می تونه به برطرف شدن خستگی چشم هم کمک کنه.

راز درمان شب کوری رو در زردآلو پیدا کنین

اگه به شب کوری گرفتار هستین، زردآلو استفاده کنین. زردآلو، پر از بتاکاروتن، یه جور کاروتینوئیدزه. بتاکاروتن علاوه بر مقابله با شب کوری از بروز آب مروارید هم پیشگیری می کنه.

هلو دوستدار زیبایی و چشما

هلو میوه ای خوشمزه، کم کالری، پر از فیبر، ضداحتباس آب، دوستدار سلامت چشما حساب می شه. این میوه شامل ۱۰ ویتامین جور واجور بوده و یه عدد هلوی بزرگ ۵۷۰ واحد ویتامین A در خود داره که واسه سلامت بینایی خیلی با اهمیته

با انبه روی چشماتون حفاظ بکشین

آنتی اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، حائلی در برابر تشعشات نورهای آبی مضر بوده و نقش محافظ رو واسه حفظ سلامت چشم اجرا می کنه و شاید صدمات به وجود اومده به وسیله نابودی شبکیه رو دفع می کنه. اثبات شده که دریافت بالای شکلای جور واجور میوه ها (۳ وعده یا بیشتر) خطر دچار شدن و پیشرفت نابودی شبکیه به وجود اومده به وسیله افزایش سن رو کم می کنه.

کیوی بینایی تون رو دوبرابر می کنه

از اون جایی که کیوی پر از مواد مغذیه, امتیازات بسیاری واسه سلامتی چشم هم داره.

کیوی پر از ترکیبات مشهور تقویت بینایی مانند لوتئین و زیگزانتینه. به نظر می رسه مصرف این میوه موجب حفظ و تقویت بینایی و پیشگیری از بیماریایی مانند دژنراسیون ماکولا می شه. لوتئین و زیگزانتین موجود در کیوی جزء مواد مغذی شناخته شده اییه که از چشم در برابرآسیب رادیکالای آزاد مراقبت می کنن و از این رو موجب پیشگیری از بیماریای مربوط به چشم می شن.

سلولهایی که با رژیم غنی از انگور سالم می مانند

مصرف منظم انگور نقش مهمی در سلامت چشم اجرا می کنه. انگور دارای یه اثر محافظتی در ساختار شبکیه و کارکرد اون هستش. شبکیه چشم شامل سلول هاییه که به نور جواب میدن و گیرنده نور نام دارن. این سلولا به دو نوع استوانه ای و مخروطی تقسیم بندی می شن. وقتی که کارکرد این سلولای گیرنده نور دچار مشکل شه، آسیب ای به نام نابودی شبکیه به وجود میاد. تحقیقات نشون میده که رژیم غنی از انگور قادر به مراقبت از سلولای گیرنده نور در چشمه.

توت فرنگی عفونتا رو فراری میده

وجود رادیکالای آزاد و کمبود بعضی از مواد مغذی، یکی از دلایل بروز مشکلات چشمی هستن.

با بالا رفتن سن و کمبود این عناصر مهم غذایی، رادیکالای آزاد صدمات خودشون رو شروع می کنن. به طور مثال دلیل خشکی چشم می شن، به اعصاب بینایی آسیب می رسونن یا چشم رو مستعد دچار شدن به عفونت می کنن. آنتی اکسیدانایی مانند ویتامین C و فلاونوئیدها که در توت فرنگی وجود دارن، می تونن از بروز اینجور صدماتی پیشگیری کنن.

منبع :

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *