11 مزایای عصاره چای سبز | تغذیه سالم

11 امتیازات عصاره چای سبز

چای سبز یکی از عادی ترین چایای مصرف شده در دنیاس. عصاره چای سبز شکل متمرکز اون هستش که فقط یه کپسول اون شامل مقادیر مشابه مواد تشکیل دهنده فعال مثل یه فنجون چای سبزه.

چای سبز مانند عصاره چای سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستش. اینا دارای طیف بزرگی از منافع سلامتی، پیشرفت سلامت قلب، کبد و مغز و دلیل بهبود پوست شما و حتی کاهش خطر دچار شدن به سرطان شناخته شده.
علاوه بر این، تحقیقات بسیاری در مورد توانایی عصاره چای سبز واسه کمک به کاهش وزن انجام شده. در واقع، خیلی از اجناس کاهش وزن که لیست اونا به عنوان یه عنصر کلیدی شناخته س.
این مقاله به بررسی 11 تا از امتیازات براساس علم عصاره چای سبز می پردازه.

۱. بالا در آنتی اکسیدانا

امتیازات سلامتی عصاره چای سبز بیشترً به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا هستش.
آنتی اکسیدانا می تونن به کاهش استرس اکسیداتیو به مقابله با آسیبای سلولی به وجود اومده به وسیله رادیکالای آزاد کمک کنن. این آسیب سلولی با پیری و چند مریضی ربط داره.
آنتی اکسیدانای پلی فنول به نام کاتچینا اکثراً از آنتی اکسیدانای عصاره چای سبز تشکیل شدن. مقدار کاتچینا در چای سبز، Epigallocatechin gallate (EGCG) در تحقیقات، بیشترین امتیازات سلامتی رو ارائه میده.
تحقیقات نشون دادن که عصاره چای سبز ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن رو زیاد می کنه و از استرس اکسیداتیو مراقبت می کنه.
مثلا، تو یه مطالعه 35 فرد چاق 870 میلی گرم عصاره چای سبز واسه هشت هفته مصرف کردن. ظرفیت آنتی اکسیدانی خون اونا به صورت میانگین از 1.2 تا 2.5 میکرومول بر لیتر زیاد می شه.
عصاره چای سبز باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی می شه که ممکنه به پیشگیری از مشکلات جور واجور سلامتی به وجود اومده به وسیله استرس اکسیداتیو کمک کنه.

2. عصاره چای سبز سلامت قلب رو می تونه پیشرفت دهد

استرس اکسیداتیو باعث افزایش چربی در خون می شه که باعث التهاب در شریانا و منتهی به فشار خون بالا می شه.
حالا خوبیش اینه، آنتی اکسیدانا در عصاره چای سبز می تونن باعث التهاب و کاهش فشار خون شن. اونا هم اینکه می تونن جذب چربی در سلولا رو کنترل کنن و باعث کم شدن اندازه چربی خون می شن.
یه مطالعه روی 56 نفر چاق با فشار خون بالا 379 میلی گرم عصاره چای سبز روزانه به مدت سه ماه داده شد. اونا کاهش معنی داری در فشار خون رو نسبت به گروه دارونما نشون دادن.
علاوه بر این، اونا کاهش زیادی در اندازه چربی خون، از جمله تری گلیسیرید پایین و کلسترول LDL و کلسترول رو تجربه کردن.
مطالعه دیگری در 33 فرد سالم نشون داد که مصرف 250 میلی گرم عصاره چای سبز به مدت هشت هفته باعث کاهش کلسترول کل بدن به اندازه 3.9 درصد و کلسترول LDL به اندازه 4.5 درصد شد.
با در نظر گرفتن این که فشار خون بالا و اندازه چربی خون بالا عوامل خطر واسه بیماریای قلبی است تنظیم اونا می تونه سلامت قلب رو پیشرفت دهد.

3. عصاره چای سبز واسه مغز خوبه

آنتی اکسیدانا در عصاره چای سبز، به خصوص EGCG، واسه مراقبت از سلولای مغز از استرس اکسیداتیو نشون داده شده.
این حفاظت می تونه به کاهش آسیب مغزی منجر شه که می تونه منتهی به کاهش ذهنی و بیماریای مغزی مانند پارکینسون، فراموشی و زوال عقل شه.
علاوه بر این، عصاره چای سبز می تونه فعالیت فلزات سنگین مانند آهن و مس رو کم کنه که هر دو می تونن به سلولای مغزی آسیب برسانند.
نشون داده شده که با افزایش رابطه بین قسمتهای جور واجور مغز به حافظه کمک می کنه.
تو یه مطالعه به 12 نفر نوشیدنی شامل 27.5 گرم عصاره چای سبز یا یه دارونما دادن. بعد، در حالی که شرکت کنندگان در آزمون حافظه کار می کردن تصاویر مغز واسه آزمایش کارکرد مغز بدست اومد.
گروه عصاره چای سبز در مقایسه با گروه دارونما افزایش کارکرد مغز و بهبود کارکرد رو نشون دادن.

4. عصاره چای سبز می تونه به کاهش وزن کمک کنه

عصاره چای سبز غنی از کاتچینه و شامل مقادیر مناسب کافئینه.
خیلی مهمه که به نظر می رسه این ترکیب مواد تشکیل دهنده، مسئولیت خواص از دست دادن وزنه.
نشون داده شده که هر دو کاتچین و کافئین با تنظیم هورمون هایی که می تونن ترموژنز رو بهتر کنه به کاهش وزن کمک می کنن.
ترموژنزیس فرایندیه که بدن شما کالری رو واسه هضم غذا و تولید گرما می سوزونه. نشون داده شده که چای سبز باعث افزایش این روند می شه که بدن شما رو در سوختن کالری موثرتر می کنه که می تونه باعث کاهش وزن شه.
تو یه مطالعه 14 نفر کپسول شامل مخلوطی از کافئین، EGCG از چای سبز و عصاره گوارونا رو قبل از هر وعده غذا مصرف کردن. بعد اثر اون بر سوزوندن کالری بررسی شد.
این یافته ها نشون میده که شرکت کنندگان در 24 ساعت به صورت میانگین 179 کالری دیگه رو می خورن.
مطالعه دیگری نشون داد که 10 مرد سالم درزمان 24 ساعت ۴ درصد کالری بیشتر پس از مصرف کپسول عصاره چای سبز شامل 50 میلیگرم کافئین و 90 میلی گرم EGCG سوزوندن.
علاوه بر این، یه مطالعه 12 هفته ای که 115 زن چاق 856 میلیگرم عصاره چای سبز روزانه مصرف کردن (1.1 کیلوگرم) کاهش وزن در بین شرکت کنندگان مشاهده شد.

چای سبز واقعاً در لاغری معجزه می کنه؟

5. عصاره چای سبز ممکنه واسه کارکرد کبد به درد بخور باشه

کاتچینا در عصاره چای سبز هم اینکه می تونن باعث کاهش التهاب به وجود اومده به وسیله بیماریای کبدی مانند بیماریای کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شن.
یه مطالعه به 80 نفر از اعضای کبد چرب غیر الکلی 500 میلی گرم عصاره چای سبز یا یه پلاسبو روزانه واسه 90 روز داده شد.
گروه مصرف کننده عصاره چای سبز اندازه خیلی از آنزیمای کبدی رو نشون میده که نشون دهنده بهبود سلامت کبد است.
به طور مشابه، به 17 مریض گرفتار به کبد چرب غیر الکلی 700 میلی لیتر چای سبز داده شد که شامل دست کم 1 گرم کاتچین روزانه به مدت 12 هفته بود. اونا کاهش زیادی در اندازه چربی کبد، التهاب و استرس اکسیداتیو داشتن.
خیلی مهمه مهمه که بدونین دوز بیشتر از مقدار پیشنهاد شده عصاره چای سبز واسه کبد مضره.

6. ممکنه خطر دچار شدن به سرطان رو کم کنه

چرخه زندگی طبیعی سلولها با مرگ و رشد دوباره مشخص می شه چون سلولا واسه جایگزینی انهایی که می میرن تولید می شن. این روند سلولا رو فعال و سالم نگه می داره.
با این حال، وقتی که این تعادل دچار مشکل می شه سرطان می تونه اتفاق بیفته. این وقتیه که بدن شما سلولهای زیادتر از اندازه تولید می کنه و سلولا هنگام مرگ نمی میرن.
آنتی اکسیدانا در عصاره چای سبز، به خصوص EGCG، به نظر می رسه اثرات مطلوبی بر تراز تولید سلول و مرگ داره.
یه مطالعه به بررسی اثرات مصرف 600 میلیگرم کاتچین چای سبز در روز واسه یه سال در بیماران گرفتار به سرطان پروستات پرداخت.
این یافته نشون داد که احتمال دچار شدن به سرطان 3٪ واسه گروه مصرف کننده چای سبز در مقایسه با 30٪ در گروه تماشاگر بود.
علاوه بر این، زنان در خطر دچار شدن به سرطان سینه بعد از یائسگی، کاهش بیومارکرهای سرطان سینه رو پس از مصرف 1،131 میلی گرم عصاره چای سبز در روز واسه یه سال داشتن.

7. ترکیبات اون ممکنه واسه پوست به درد بخور باشه

نشون داده شده که عصاره چای سبز به عنوان یه مکمل واسه پوست اعمال شده تا سلامت پوست رو بهتر کنه.
بررسی گسترده نشون داد که وقتی پوست استفاده می شه عصاره چای سبز می تونه به درمان شکلای جور واجور مشکلات پوستی مانند درماتیت، روزاسه و زگیل کمک کنه. هم اینکه، به عنوان یه مکمل، نشون داده شده که واسه درمان پیری پوست و جوش کمک می کنه.
مثلا، یه مطالعه نشون داد که مصرف روزانه 1500 میلی گرم عصاره چای سبز به مدت چهار هفته دلیل کاهش زیادی در برآمدگیای قرمز پوست به وجود اومده به وسیله جوش می شه.
علاوه بر این، هر دو مکمل و کاربرد موضعی عصاره چای سبز، به نظر می رسه به پیشگیری از بیماریای پوستی مانند از دست رفتن الاستیک پوست، التهاب، پیری زودرس و سرطان به وجود اومده به وسیله قرار گرفتن در برابر اشعه های UV کمک می کنه.
یه مطالعه در 10 نفر نشون داد که به کار گیری کرم شامل عصاره چای سبز روی پوست به مدت 60 روز منتهی به بهتر شدن الاستیک پوست شد.
علاوه بر این، یه مطالعه نشون داد که اعمال عصاره چای سبز به پوست دلیل کاهش آسیب پوستی شده.
خیلی مهمه که با اضافه کردن عصاره چای سبز به اجناس آرایشی، اثرات مرطوب کننده واسه پوست و به نفع پوسته.

8. واسه کارکرد و بازیابی ورزش خوبه

عصاره چای سبز به نظر می رسه در ورزش خوبه چه این شانس بهبود و کارکرد ورزش رو بهتر کنه.
در حالی که ورزش دارای امتیازات سلامتی زیادیه شناخته شده که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و آسیب به سلولای بدن می شه.
حالا خوبیش اینه، آنتی اکسیدانا مانند کاتچین چای سبز می تونن آسیب سلولی رو کم کنن و خستگی عضله رو آرامش بدن.
در واقع، یه مطالعه در 35 مرد نشون داد که مصرف عصاره چای سبز همراه با تمرینات قدرتی واسه چهار هفته خاصیت آنتی اکسیدانی رو در بدن زیاد می کنه.
علاوه بر این، در 16 تن از آدمایی که عصاره چای سبز رو به مدت چهار هفته مصرف کردن حفاظت بیشتری نسبت به استرس اکسیداتیو ایجاد شده به وسیله مسابقات دو سرعت رو نشون داد.
علاوه بر این عصاره چای سبز به نفع کارکرد ورزشه.
یه مطالعه نشون داد که 14 مرد که عصاره چای سبز رو واسه چهار هفته مصرف کردن فاصله خود رو تا 10.9٪ بالا بردن.

9. ممکنه به کاهش قند خون کمک کنه

کاتیچین در چای سبز، به خصوص EGCG، نشون داده شده که به افزایش حساسیت به انسولین و تنظیم تولید قند خون کمک می کنه که هر دو می تونه سطح قند خون رو کم کنه.
تو یه مطالعه به 14 نفر سالم یه ماده شکر و یه گرم چای سبز یا یه دارونما داده شد. گروه چای سبز بعد از 30 دقیقه، قند خون رو در مقایسه با گروه پلاسبو بیشتر تحمل کردن و بهترین یافته ها رو نشون دادن.
مطالعه دیگری نشون داد که عصاره چای سبز به بهتر شدن حساسیت به انسولین در مردان سالم جوون تا 13٪ کمک می کنه.
علاوه بر این، موشکافی 17 مطالعه نشون داد که عصاره چای سبز در کاهش سطح قند خون ناشتا خوبه. هم اینکه می تونه سطح پایین تر هموگلوبین A1C رو که منتهی به افزایش قند خون درزمان 2-3 ماه گذشته می شه کمک کنه.

10. به آسونی به رژیم غذایی اضافه می شه

عصاره چای سبز در فرمای مایع، پودر و کپسول پیدا میشه.
عصاره مایع رو میشه در آب رقیق کرد در حالی که پودر رو میشه با اسموتی مخلوط کرد. با این حال، طعم قوی داره.
دوز پیشنهاد شده از عصاره چای سبز بین 250 – 500 میلی گرم در روزه. این مقدار رو میشه از 3 – 5 فنجون یا حدود 1.2 لیتر چای سبز گرفت.
اما مهم اینه که بدونیم که همه مکملای چای سبز برابر ایجاد نشده ان بعضی از مکملا شامل تنها برگای چای سبز خشک هستن در حالی که یه سریای دیگه شامل اشکال جداگونه ای از یک یا چند catechins هستن.
کاتچین که بیشترین رابطه رو با امتیازات سلامتی عصاره چای سبز داره EGCGه پس شما می خواین مطمئن شین که مکملای که مصرف می کنین شامل اون باشه.
در آخر بهتره عصاره چای سبز با غذا مصرف شه. هر دو بیشتر از دوز پیشنهاد شده و مصرف اون روی معده خالی ممکنه باعث آسیب جدی به کبد شه.

۱۱. مانع از پوسیدگی دندون می شه.

تحقیقات نشون میده که آنتی اکسیدان شیمیایی "کاتچین" در چای می تونه از باکتریا و ویروسایی که باعث عفونت گلو، پوسیدگی دندون و دیگه شرایط دندون می شه رو نابود کنه.

.

منبع : foodregime.com

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *