11 نشانه و علائم کمبود تیامین (ویتامین B1) | تغذیه سالم

تیامین، هم اینکه به عنوان ویتامین B1 شناخته شده یکی از هشت ویتامین لازم B هستش که دارای خیلی از توابع مهم در سراسر بدنه.

این تقریباً در تموم سلولاتون استفاده میشن و مسئول کمک به تبدیل مواد غذایی به انرژیه. از اونجا که بدن آدم قادر به تولید تیامین نیس باید از راه غذاهای غنی از تیامین مانند گوشت، آجیل و غلات کامل مصرف شه. کمبود تیامین در کشورای پیشرفته بسیار کمه. با این حال، عوامل جور واجور ممکنه خطر ویتامین واسه شما رو زیاد کنن از جمله:
وابستگی الکلی
کهنسالی
HIV / ایدز
دیابت
جراحی بارداری
دیالیز
مصرف زیاد دیورتیک
خیلی از مردم نمیفهمند که کمبود دارن چون که خیلی از علائم ظریف هستن و بیشتر ندیده گرفته می شن.
اینجا 11 نشونه و علائم کمبود تیامین آورده شده.

1. از دست دادن اشتها

یکی از علائم اولیه زودرس کمبود تیامین از دست دادن اشتها و یا بی اشتهایی است.
محققان می گن که تیامین نقش مهمی در تنظیم تنوع داره.
این به کنترل "مرکز سیری" واقع در هیپوتالاموس مغز کمک می کنه.
وقتی که کمبود اتفاق میفته عمل طبیعی "مرکز سیری" تغییر می کنه و باعث می شه بدن احساس خستگی و یا سیر شدن کنه حتی وقتی که ممکنه اون رو نداشته باشه. این می تونه منتهی به از دست دادن اشتها شه.
یه مطالعه در موشای صحرایی که دارای کمبود تیامین در رژیمای غذایی واسه 16 روز بودن به این نتیجه رسیدن که غذا خیلی کم شده. پس از 22 روز، موشا کاهش 69-74٪ در مصرف غذا رو نشون دادن.
مطالعه دیگری در موشای صحرایی که دارای رژیم غذایی کمبود تیامین بودن هم کاهش زیادی در مصرف غذا داشت.
در هر دو مطالعه، با دریافت دوباره مکمل تیامین مصرف غذا به سرعت زیاد می شه.

مطلب در رابطه: رژیم لاغری آنلاین

نرم افزار رژیم لاغری، برنامه کاهش وزن خود رو به صورت آنلاین در موبایل و ایمیل خود دریافت کنین

 

2. خستگی

خستگی ممکنه کم کم یا یهویی اتفاق بیفته. این می تونه از کاهش کم انرژی تا خستگی شدید، به احتمال زیاد بسته شدیدا کمبود باشه.
از اونجایی که خستگی هم اینکه علائم مبهم با علل متعدده معمولا می تونه به عنوان نشونه ای از کمبود تیامین ندیده گرفته شه.
با این حال، با در نظر گرفتن نقش حیاتی تیامین در تبدیل مواد غذایی به سوخت، جای تعجب نیس که خستگی و نبود انرژی یه نشونه شایع از کمبوده.
در واقع، خیلی از تحقیقات موارد خستگی رو به کمبود تیامین در رابطه کردن.

3. تحریک پذیری

تحریک پذیری احساس پریشونی و ناامیدیه. وقتی که شما تحریک پذیر هستین بیشتر خیلی سریع ناراحت میشین.
تحریک پذیری می تونه به وجود اومده توسط شرایط جور واجور جسمی، روحی و پزشکی باشه.
یکی از اولین نشونه های کمبود تیامین، یه حالت تحریک پذیریه. این ممکنه در عرض چند روز یا هفته ای از کمبود اتفاق بیفته.
تحریک پذیری مخصوصا در موارد نوزادان گرفتار به بری بری، مریضی به وجود اومده توسط کمبود تیامین، گزارش شده.

4. رفلکسای کم شده

کمبود تیامین ممکنه بر اعصاب حرکتی تاثیر بزاره.
اگه درمان نشه آسیب به سیستم عصبی شما به وجود اومده توسط کمبود تیامین می تونه باعث تغییر رفلکسا شه.
کاهش یا نبود رفلکس در زانو، مچ پا و تریسپس بیشتر مشاهده می شه و پیشرفت کمبود می تونه بر هماهنگی و توانایی شما در راه رفتن تاثیر بزاره.
این علائم بیشتر در کمبود تشخیصی تیامین در کودکان گزارش شده.

5. احساس گزگز در بازو و پاها

سوزش عجیب، خارش، سوزش یا حس «سنجاق و سوزن» در اندام فوقانی و اندام، نشونه شناخته شده به عنوان بی حسیه.
اعصاب محیطی که به دستا و پاها می رسن شدیدا بر کارکرد تیامین اثر میذاره. در موارد کمبود، آسیب عصبی محیطی و پارستزی می تونه اتفاق بیفته.
واقعا، بیماران در فازهای اولیه کمبود تیامین در اول بی حسی رو تجربه کردن .
هم اینکه تحقیقات در موش صحرایی نشون داده که کمبود تیامین باعث آسیب عصبی محیطی می شه.

6. ضعف عضلانی

ضعف عضلانی کلا شایع نیس و به خاطر این اون بیشتر سخت تعیین می شه.
ضعف عضلانی موقت، کوتاه مدت تقریباً در بعضی نقاط و تقریباً همه اتفاق میفته. با این حال، ضعف عضلانی همیشگی و دراز مدت بدون دلیل و دلیل روشن ممکنه نشونه ای از کمبود تیامین باشه.
در موارد زیاد، بیماران گرفتار به کمبود تیامین دارای ضعف عضلانی بودن.
علاوه بر این، در این موارد ضعف عضلانی پس از تامین دوباره با مکمل تیامین خیلی بهبود پیدا میکنه.

7. تاری دید

کمبود تیامین ممکنه یکی از دلیلای خیلی از تاری دید باشه.
کمبود تیامین شدید باعث ایجاد تورم عصب بینایی می شه که موجب نوروپاتی اپتیک می شه. این می تونه منتهی به تار شدن یا حتی از بین رفتن دید.
چندین موارد مستند تاری دید رو با کمبود شدید تیامین در رابطه بوده.
علاوه بر این، دیدگاه بیماران پس از تامین مکمل تیامینی بهبود پیدا میکنه.

8. تهوع و استفراغ

با اینکه نشونه های دستگاه گوارش در کمبود تیامین کمتر شایعه هنوزم ممکنه اتفاق بیفته.
دقیقا نمی فهمیم به چه دلیل علائم گوارشی با کمبود تیامین می تونه ظاهر شه اما موارد ثبت شده که علائم گوارشی بعد از مصرف مکملای تیامین از بین رفته.
استفراغ ممکنه در نوزادان گرفتار به کمبود شایع باشه.

9. تغییرات ضربان قلب

ضربان قلب شما اندازه گیری می شه که چند بار قلب شما در هر دقیقه ضربان داره.
خیلی مهمه سطح تیامین می تونه روی ضربان قلب اثر بزاره. تیامین کم می تونه باعث کندی ضربان قلب عادی شه.
ضربان قلب کم شده در تحقیقات موشای صحرایی با کمبود تیامین ثبت شده.
ضربان قلب ناخوشایند و آهسته به وجود اومده توسط کمبود تیامین می تونه باعث خستگی، سرگیجه شه.

10. ضعف نفس

با در نظر گرفتن اینکه کمبود تیامین ممکنه بر کارکرد قلب تاثیر بزاره تنگی نفس ممکنه به خصوص در اثر تقلا ایجاد شه.
این به این دلیله که کمبود تیامین ممکنه بعضی وقتا به مشکل قلبی منجر شه که وقتی که قلب در پمپاژ خون کارآیی کمتری داره اتفاق میفته. در آخر این می تونه به تجمع مایع در ریه ها منجر شه و نفس کشیدن سخت باشه.
مهمه که به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تنگی نفس می تونه علل زیادی داشته باشه بنابر این این علائم تنها نشونه کمبود تیامین نیس.

11. هذیون

تحقیقات زیاد، کمبود تیامین، هذیون رو به دنبال داشته.
دلیریم یه وضعیت جدیه که منتهی به پریشونی و گیجی، کاهش آگاهی و ناتوانی در فکر کردن روشن می شه.
در موارد شدید، کمبود تیامین می تونه دلیل ایجاد سندرم Wernicke-Korsakoff شه که شامل دو نوع از آسیب مغزی در رابطه می شه.
علائم بیشتر شامل هذیون، از دست دادن حافظه، پریشونی و گیجی و توهمه.
سندرم Wernicke-Korsakoff بیشتر با کمبود تیامین در اثر بد مصرف الکل رابطه داره. با این حال، کمبود تیامین هم در بیماران سن و سال دار رایجه و ممکنه در ایجاد هذیون نقش داشته باشه.

غذاهای غنی از تیامین Thiamine

خوردن یه رژیم غذایی سالم و متعادل شامل غذاهای غنی از تیامین می تونه به جلوگیری از کمبود تیامین کمک کنه.
نیاز خوراکی روزانه (RDI) واسه مردان 1.2 میلی گرم و واسه زنان 1.1 میلی گرمه.
در زیر لیستی از منابع خوب تیامین و هم اینکه RDI در 100 گرم پیدا میشه:
جگر گاو: 13٪ از RDI
لوبیا مشکی، پخته شده: 16٪ RDI
عدس، پخته شده: 15٪ RDI
آجیل Macadamia، خام: 80٪ از RDI
ادامامه، پخته شده: 13٪ از RDI
مارچوبه: 10٪ از RDI
غلات صبحونه غنی شده: 100٪ RDI
خیلی از غذاها شامل مقدار کمی از تیامین هستن از جمله ماهی، گوشت، آجیل و دانه ها. بیشتر مردم قادر به رفع نیاز تیامین بدون مکمل هستن.
علاوه بر این، در خیلی از کشورها غلات، نون و دانه ها با تیامین غنی شده هستن.

درمان کمبود تیامین:

در موارد مشکوک به کمبود تیامین، تزریق تیامین انجام می شه دوز پیشنهاد شده 50 میلی گرم به مدت چند روز به صورت عضلانیه. مدت زمان درمان بستگی به علائم داره و تا وقتی که همه علائم پنهون نشه ادامه می باید. دوز نگهداری 2.5 – 5 میلی گرم در روز پیشنهاد می شه مگه اینکه یه سندرم سوءجذب مظنون باشه.
تیامین، حتی در غلظتای بالا، در فردی با کارکرد طبیعی کلیوی سمی نیس. از مصرف تیامین در دوزهای مشخص شده هیچ موردی از سمیت با تیامین گزارش نشده حتی در مریضایی که در شرایط بحرانی قرار دارن.
واسه درمان دراز مدت هر مریض، یه روش بهینه واسه تحویل تیامین لازم که در فرم بیوفیزیکی باید تعیین شه. بسته به دلیل کمبود ویتامین، ممکنه مورد برگشت به درمانگاه وابستگی به الکل نیاز باشه.
بیشتر مراقبتای سرپایی در جهت ارائه تامین در فرم زیستی قابل دسترس، واسه بیماران بازسازی شده. پیگیریای بالینی با اندازه گیری فعالیت دی فسفات تیامین ممکنه لازم باشه اگه برگشت یا نبود بروز مشکوک باشه.

.

منبع : foodregime.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت