11 نکته برای دوری از ms

ام.اس (MS) یه جور مریضی عصبی که محققان دلایل زیادی واسه دچار شدن به اون ذکر می کنن. اسم این مریضی به دلیل ناآگاهی ما از دلایل دچار شدن به اون کمی ترسناکه. اما تحقیقای جدید نشون میده با رعایت بعضی نکته ها میشه مانع از دچار شدن به این مریضی شد. یکی از راه های جلوگیری از دچار شدن به این مریضی، دریافت ویتامین D کافیه با پیاده روی در برابر نورآفتاب به دست میاد.

 

1. در غیاب ویتامین D: اگه همین حالا ویزای شما واسه سفر به نروژ آماده س، اونو لغو کنین؛ چون با سفر به نروژ ام.اس در انتظار شماس. بالاترین آمار دچار شدن به ام.اس مربوط به این کشوره. چون مردم این کشور بالاترین آمار کمبود جذب ویتامین D رو دارن. اما نکته باحال اینجاس که در مناطقی از این کشور که ماهیگیری بیشتر رایجه، آمار دچار شدن به ام.اس در سطح پایینیه.

 

دلیل اونم در یافت ویتامین D و اسید چرب امگا 3 به دلیل مصرف ماهی است. اما خطر دچار شدن به ام.اس در کشورای اسکاندیناوی بیشتر از بقیه کشورای دنیاس. در بعضی ایالتای امریکا، استرالیا و کشورهایی که اندازه تابش آفتاب کمه، خطر دچار شدن به ام.اس بیشتره. پس در فصل تابستون تا می تونین با رعایت اصول ایمنی هر روز چند ساعتی در برابر نور آفتاب پیاده روی کنین. این کارباعث دریافت ویتامین D کافی و جلوگیری از دچار شدن به ام.اس می شه.

 

2. هم محله ای بودن با ام.اس: هیچ می دونستین مکان زندگی شما ممکنه ام.اس خیز باشه؟! بله، درست شنیدید. یکی از دلایل دچار شدن به ام.اس، مکان زندگی شماس. باحال این جاست که اگه فرد در جایی زندگی کنه که در اون مکان خطر دچار شدن به مریضی ام.اس بالا باشه اما تا قبل از رسیدن به سن پونزده سالگی مکان زندگی اش رو عوض کنه، خطر ابتلای به این مریضی از بین میره.

 

عکس این قضیه هم صادقه. آدمایی که تا قبل از رسیدن به پونزده سالگی به منطقه ای که خطر دچار شدن به ام.اس درآن بالاست مهاجرت کنن، خطر دچار شدن فرزندان شون به این مریضی دور از انتظار نیس. از این جاها میشه به شهرها با آلودگیای زیست محیطی شامل آلودگی با فاضلاب، آلودگی با امواج اضافی مانند پارازیتا، آلودگیای شیمیایی و آلودگی هوا مخصوصا مه دودهای به وجود اومده به وسیله آلاینده های صنعتی اشاره کرد.

 

اگه قصد کوچ به مناطق خوش آب و هوا رو داشتین، تردیدنکنید. همین حالا کوله بارتون رو ببندین و حرکت کنین. هرچه از شهرهای صنعتی و عوامل آلاینده فاصله بگیرین، ازخطر دچار شدن به ام.اس دور شدین.

 

3. اس ام اس بیشتر، سلامت بیشتر: همیشه پیشنهاد براینه که با فاصله گیری از فناوری میشه آروم تر بود.اعصاب آروم هم که یکی از عوامل مهم جلوگیری از دچار شدن به مریضیای عصبیه. اما این بار یه استثنا هست! هرچه دایره دوستان شما بیشتر باشه،خطر ابتلای شما به ام.اس کمتر می شه.عجیبه اگه بشنوین رسیدن هر اس ام اس مورد پسند از طرف دوستان یا اس ام اس از طرف کسی که به اون علاقه دارین،خطر دچار شدن به ام.اس رو تا 12 درصد کم می کنه.

 

4. هر نفس، یه قدم نزدیک تر: شکی نیس که افراد سیگاری در خطر دچار شدن به ام.اس قرار دارن. اما اگه بشنوین خونواده افراد سیگاری هم در این شرایط قرار دارن، چه حالی پیدا می کنین؟ اگه بشنوین قرار گرفتن در کنار فرد سیگاری حتی واسه لحظاتی در مکان عمومی مانند تاکسی هم ممکنه خطر دچار شدن به ام.اس رو در شما زیاد کنه چه حالی پیدا می کنین؟ قرار گرفتن درمعرض دود سیگار به هر شکل ممکن، خطر دچار شدن به ام.اس رو تا سه برابر زیاد می کنه. پس تا می تونین فاصله ایمنی تون رو با فرد سیگاری زیاد کنین. دلیل اونم نیکوتین موجود در سیگاره.

 

5. با یه سرماخوردگی ساده میاد: بعضی از مریضیا به ظاهر گذرا هستن. اما در واقعیت، موذیانه، ایجاد کننده دچار شدن به بعضی مریضیا در سالای بعد می شن. دچار شدن به بعضی مریضیای باکتریایی یا ویروسی ممکنه اعصاب رو تحریک کنه و خطر دچار شدن به ام.اس رو زیاد کنه. هرچه این باکتری یا ویروس عامل مریضی جدی تر باشه، خطر دچار شدن به ام.اس در بزرگسالی زیاد می شه. از این عوامل میشه به ویروس سرخجه، سرخک، سل، ویروس هرپس 6 و عامل عفونتای شدید دندون اشاره کرد. این ویروسا به طور خاص اعصاب رو هدف قرار میدن. پس ممکنه ایجاد کننده دچار شدن به ام.اس هم باشن.

 

6. آووکادو رو یادتون باشه: رعایت رژیم غذایی کم چرب و در مواردی خالی از چربی، یکی از راهکارهای جلوگیری از دچار شدن به مریضی ام.اسه. در رژیم غذایی کم چرب باید مصرف چربیای تک غیراشباعی آووکادو، روغن آوودکادو، روغن زیتون و آجیلای خام در برنامه غذایی روزانه فرد قرار بگیره. مصرف موادغذایی شامل چربیای غیراشباع مانع از آسیب به غشای میلین و بافتای عصبی می شه. اما فراموش نکنیداین خوراکیا کالری بالایی دارن. پس باید کمتر از 30 درصد از کالری دریافتی روزانه شما از این منابع تأمین شه.

 

7. خربزه، آب نیس: برنامه غذایی شما باید پر از فیبر باشه. یکی از مهم ترین منابع شامل فیبر، سبوسه. علاوه براین که بیشتر میوه ها و سبزیا شامل فیبر هستن. خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک، پرتقال، نارنگی، هلو، شلیل، گلابی، خیار، گریپ فروت و… پر از فیبر هستن. پس روزانه دست کم یه قاچ از صیفی جات یا چند عدد از میوه های دیگه شامل فیبر بخورین. فیبر یه جور هیدرات کربنه. پس مصرف اون به کارکرد بهتر اعصاب کمک می کنه. غلات پخته و ذرت از دیگر منابع شامل فیبر هستن.

 

8. رژیم دکتر سوانک: در برنامه غذایی دکتر روی سوانک، پژوهشگر مشهور ای که رابطه بین رژیم غذایی و مریضی ام.اس رو مطرح کرد، ماهی جایگاه خاصی داره. هرچه چربی ماهی بیشتر باشه، بیشتر روش زوم شده. منظور از چربی ماهی اینه که ماهی شامل مقدار بیشتری اسید چرب امگا3، 6 و 9 باشه. این اسید های چرب مانع از تخریب غشای میلین و درنتیجه مانع از دچار شدن به ام.اس می شن. ماهی کاد، هرینگ، تن و ساردین از شکلای جور واجور ماهیای چرب هستن. یه نکته مهم رو یادتون نره: مصرف این ماهیا وقتی اثرگذاره که به صورت بخارپز پخته شن.

 

9. پوفا بخورین: کلمه پوفا (PUFA)، مخفف کلمه انگلیسی اسیدهای چرب چندغیراشباعیه. این نوع اسیدهای چرب خاصیت ضدالتهابی دارن. پس با مصرف اونا خطر التهاب غلافای عصبی که یکی از عوامل ایجاد ام.اس هستن، کم میشه. لینولئیک اسید و اسید چرب امگا 6 در این گروه قرار دارن. واسه دریافت این ترکیبای به درد بخور بهتره مکمل اونو استفاده کنین.

 

10. متناسب شیر بخورین: یکی از منابع مهم شامل اسیدهای چرب خوب،ویتامین D، ویتامین A و املاح، شیره. همه این ترکیبا به کارکرد بهتر اعصاب کمک می کنن. پس اگه روزانه یه لیوان شیر بخورین، خطر دچار شدن به ام.اس تا چهار برابر کم میشه. هرچه شیر تازه تر و طبیعی تر باشه، خطر دچار شدن به ام.اس بیشتر کم میشه. یکی از دلایلی که در زمان آلودگی هوا نوشیدن شیر پیشنهاد می شه، کمک به کاهش خطر دچار شدن به ام.اسه. اما اندازه اون نباید به بیشتر از یه لیوان شیر در روز برسه.

 

11. گلوتن؛ خوب یا بد؟ بعضی از کارشناسان روی این عقیده اصرار می کنن که مصرف خوراکی های شامل گلوتن، یعنی همون پروتئین گندم، باعث شدید شدن خطر دچار شدن به مریضی ام.اس می شه. به خاطر این که اثر اون گلوتن در دچار شدن به ام.اس تا شدید شدن نشونه های اون در افراد گرفتار به این مریضی مثل اثر این پروتئین روی دیگه مریضیای خودایمنی مانند سلیاکه.

 

اما یه گروه دیگه از محققان فکر می کنن هیچ ارتباطی بین مصرف موادغذایی شامل گلوتن و مریضی ام.اس وجود نداره. پس کلاً بهتره مصرف نون رو محدود کنین؛ مگه شکلای جور واجور سبوس دار اون مانند سنگک یا نون جو.

 

 

رنگین کمون به ام.اس دهن کجی می کنه
هرچه اندازه غذاهای رنگی در برنامه غذایی تون بیشتر باشه، خطر دچار شدن به ام.اس کم میشه.
1. بنفش، رنگ اول: رادیکالای آزاد باعث آسیب به لیزین درحین تشکیل می شه و این رادیکالا باعث ایجاد استرسای اکسیداتیو می شن که ایجاد کننده آسیب به اعصابه.اما آنتوسیانین اینجاس! مصرف میوه هایی مانند شاه توت، تمشک، بلوبری، انگور قرمز یا بنفش، گیلاس، آلبالو و آلو مشکی که همه شامل آنتی اکسیدان آنتوسیانین هستن، باعث از بین رفتن رادیکالای آزاد می شن.

2. زرد و نارنجی در جایگاه بعدی: لیموترش، هویج، پرتقال، لیمو، انگور عسگری و… هم شامل آنتی اکسیدان نارنجین بوده و پر از ویتامین C،A و E هستن. این ویتامینا هم از آنتی اکسیدانای مهم هستن و به کارکرد بهتر اعصاب کمک می کنن. پس مصرف اونا هم مانع دچار شدن به ام.اس می شه.

3. قرمز در جایگاه سوم: رنگ قرمز نشون میده خوراکی مورد نظر شامل لیکوپنه. این آنتی اکسیدان هم باعث کاهش خطر دچار شدن به ام.اس می شه. کافیه هر روز یه عدد گوجه فرنگی، کمی توت فرنگی شیرین،چند قاچ هندوانه سرخ، یه خوشه انگور سرخ و یا کمی گوجه قرمز بخورین.

منبع:jamejamonline.ir

جمع آوری سلامت اکاایران

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *